Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

CCA Design: Samt to kunder, der selv har stået for arbejdet og indsendelsen. Kontrapunkt har lagt sig i front på shortlisten. 8 unge teams er shortlistet i Design.

Spændvidden er stor – fra store virksomheder og store budgetter til små virksomheder med begrænsede ressourcer til design – og fra landets største designbureauer til ganske små og ukendte.

“Og shortlisten afspejler således godt den danske design-branche både hvad angår typen af kunder, bureauer og kvaliteten på arbejdet,” siger Jesper von Wieding, der er en af formændene i Creative Circle Awards Design-konkurrencer.

Men i virkeligheden vil han godt have en endnu større spændvidde.

“Poster design har ikke fyldt meget i år, men der sker en masse ting i undergrunden, når det gælder posters. Problemet er, at der er tale om kreatører, der næsten skal bruge mere på indsendelsen end de bruger på produktionen af posteren,” siger Jesper von Wieding og fortsætter:

“Derfor vil det være værd at overveje om man kan finde en model, hvor man kan tiltrække nogen af dem, for det vil være et inspirerende input i en konkurrence som Creative Circle Award.

Design-områdets ni kategorier gav i år 23 short-lister fordelt på arbejde for 21 danske virksomheder. Når det gælder bureauer, så er shortlisterne fordelt på 13 bureauer – et arbejde har to bureauer som ophav – mens to virksomheder – DR Design og AIAIAI – selv har stået for design og indsendelse.

To virksomheder – Carlsberg og Det Danske Spiritus Kompagni – har hver to short-lister, mens Kontrapunkt blandt bureauerne har lagt sig i front med fem shortlister.

På virksomheds-listen er der et spring fra Carlsberg til Pas Normal Studios (cykeltøj), og det ser Jesper von Wieding som en stor kvalitet.

”Der er nogen virksomheder og brands, hvor ressourcerne er store og der bruges mange timer på at komme helt ned i detaljerne. Små virksomheder og brands rummer nogle andre udfordringer for designerne, og jeg synes det er vigtigt, at konkurrencen evner at favne både store og små design-opgaver,” siger Jesper von Wieding og fremhæver et andet eksempel på tiltagende rummelighed.

”Designere arbejder helt generelt meget strategisk – men når man bedømmer arbejde i juryen kan der godt komme meget fokus på det æstetiske og detaljer. Men det kan gøre det svært for nogle produkt-typer, der klassisk er mere højtråbende. Men arbejde skal bedømmes på, om det gør noget for det marked, det er på, og det er vi blevet bedre til,” siger Jesper von Wieding og henviser til shortlisten med chips-poser fra Kims.

Han konstaterer at corporate designs som brochurer, produkt-kataloger og image-brochurer har fyldt mindre i år – imens der er en mindre stigning i typografiske løsninger. 

”Lige som alle andre områder af kommunikationen, så fylder online mere og mere, og det betyder, at den klassiske grafiske manual ikke spiller den samme rolle mere,” siger Jesper von Wieding og tilføjer:

” Vi repræsenterer fine traditioner i Danmark med at tegne nye og unikke typografier, og vi ser også i år mange løsninger, hvor der er investeret den ekstra tid dette arbejde kræver.”

Jesper von Wieding karakteriserer niveauet i indsendelser som højt – alligevel har juryen diskuteret, at der er arbejde, som ikke er indsendt – men som godt måtte være det.

”Det er nok en diskussion, vi har hvert år. Vi følger jo alle med i, hvad der sker i markedet, og når vi går rundt og studerer arbejderne, så holder vi det op mod arbejde, der ikke er indsendt – men som bestemt godt kunne have gjort sig gældende. Det lander lidt hos os selv – måske er vi rundt omkring alt for kritiske i forhold til vores arbejde,” siger Jesper von Wieding.

Design er også en af konkurrencerne, hvor de unge dyster. Her blev ni arbejder shortlistet fra teams, der rummer både studerende og unge på bureauer.

Et team – Sigrid van Beusekom og Stina Lynggard fra Advice og Kirk & Holm – opnåede at få to arbejder på shortlisten.

Bureauliste, design

  • 4 Kontrapunkt
  • 3 Studio C
  • 2 Bold Scandinavia
  • 2 CP+B Copenhagen
  • 2 Hello Monday
  • 2 Low
  • 1 Pearlfisher
  • 1 DDB Copenhagen
  • 1 Designit
  • 1 SeLigeMig
  • 1 Stupid Studio
  • 1 UncleGrey
  • 1 Wunsch

Shortliste, design

Corporate identity
Kunde, kampagne, bureau

  • YouTube
  • YouTube Kids Identity
  • Hello Monday
  • Danske Bank MobileLife
  • Sunday, Corporate Visual Identity
  • Bold Scandinavia

Rebrand Identity

Kunde, kampagne, bureau

  • Det Danske Spiritus Kompagni
  • Ålborg Akvavit
  • Kontrapunkt
  • Glyptoteket
  • Glyptoteket
  • Kontrapunkt
  • cph pix
  • cph pix redesign
  • Studio C
  • Odense Symfoniorkester
  • Odense Symfoniorkester
  • Stupid Studio

Corporate print
Kunde, kampagne, bureau

  • Bolia.com
  • Bolia – The 2016 Brandbook
  • UncleGrey
  • Folketinget
  • Min Grundlov
  • Hello Monday
  • Sørensen Leather
  • Sørensen Brandbook
  • Studio C
  • Arla Foods
  • Arla Good Growth
  • Bold Scandinavia

Product print
Kunde, kampagne, bureau

  • Emil De Waal +
  • Old News
  • SELIGEMIG

Editorial
Kunde, kampagne, bureau

  • One Hundred Great Danes
  • One Hundred Great Danes Book
  • Low
  • Boligøkonomisk Videnscenter
  • Det Byggede Danmark
  • Designit

Packaging / Food

Kunde, kampagne, bureau

  • Interflora
  • Ask
  • Pearlfisher og Wunsch
  • Orkla Confectionery & Snacks Danmark
  • KiMs All In – produktudvikling, koncept og design
  • DDB Copenhagen
  • Det Danske Spiritus Kompagni
  • Ålborg Akvavit
  • Kontrapunkt

Packaging / Non food

Kunde, kampagne, bureau

  • AIAIAI
  • TMA-2 Modular Packaging System
  • AIAIAI
  • Carlsberg
  • Carlsberg Beer Beauty
  • CP+B Copenhagen
  • Carlsberg
  • Carlsberg Beer’d Beauty
  • CP+B Copenhagen

Small business identity
Kunde, kampagne, bureau

  • Pas Normal
  • Pas Normal Studios Identity
  • Low
  • Huset
  • Huset Visual Identity
  • Studio C
  • Astra
  • Astra
  • Kontrapunkt
  • P2
  • P2 identitet
  • DR Design

YCCA Design

  • Horisont
  • Team 803/ Alexander Grabowski og Paw Poulsen
  • DMJX
  • Ud til kanten
  • Team 771/ Sigrid van Beusekom og Stina Lynggard
  • Advice og Kirk & Holm
  • Dialekten Længe Leve
  • Team 809/ Steffen Christiansen og Jonas Emmertsen
  • Hello Monday
  • Tilfælles
  • Team 771/ Sigrid van Beusekom og Stina Lynggard
  • Advice og Kirk & Holm
  • Smukke Land
  • Team 804/ Thea Stevnhøj og Stephanie Deleuran
  • De+St Studio
  • Landdistrikterne identitet
  • Team 818/ Emil Holm og Jesper Nord
  • Essencius og Bold Scandinavia
  • Omfavn Danmark
  • Team 761/ Phong Phan og Thorbjørn Gudnason
  • HEAVY
  • Samlede Dele
  • Team 841/ Mia Elisabeth Binner Becktor og Nicole Blicher Jonasson
  • Kunstakademiets Designskole, KADK
  • Danske Grundstoffer
  • Team 847/ Adam Haxholdt og Carl Ejlers
  • Brandhouse

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer