21 bureauer kom på scenen, da de 24 priser i Danish Internet Award 2016 skulle fordeles i Wallmans i Cirkusbygningen i København. Årets største digitale award – og en understregning af, at det meste i dag er digitalt.
Tre bureauer med rødder i klassisk reklame – Robert/Boisen, UncleGrey og Hjaltelin Stahl – stod bag indsendelsen af 10 af aftenens 24 vindercases.
Læg dertil &Co og Ogilvy, som hver vandt en kategori, og så kunne reklamebureauerne sige, at de lis’som havde været der.
Stor bredde
”Det er stor bredde – med både forskellige bureautyper og kunder selv, der har indsendt,” lød det fra DIA’s juryformand, Thomas Pries, da shortlisten blev offentliggjort.
Og dén trend holdt hele vejen igennem: Udover reklamebureauer var digitalbureauer (naturligvis) blandt vinderne samt mediabureauer og bureauer med PR, DM, design, app og lyd til fornavn.
Både Robert/Boisen og UncleGrey stillede med award-vante arbejder – Robert/Boisen vandt firedobbelt sidste år med Spies’ Do It For Denmark, og gentog succesen med årets Do It For Mom. UncleGrey viste allerede i Cannes sidste sommer potentialet med både Weber BBQ Cultures og Canon Gig App. De 2 vandt 3 priser.
Hjaltelin Stahl var til DIA med kun en lille del af bureauet, ca. 30 personer. Det blev ikke alene til 3 priser, men også en del motion; bureauet havde ydmygt placeret sig tilbagetrukket fra scenen i Cirkusbygningen.
Aftenens mest nævnte bureau var Molamil, der ganske vist ikke var det mest vindende indsendende bureau, men havde fingrene i suppedasen i så mange vindende arbejder, at bureauet blev det suverænt mest vindende bureau.
Men også kunderne kunne på egen hånd. Lego, Se og Hør samt Aiaiai var indsenderne af i alt 5 vindercases – og Aiaiai blev tilmed tildelt en specialpris for ikke alene at tænke digitalt ’først’, når det gælder design og markedsføring, men også at integrere digital tænkning i sit kerneprodukt.
Se og Hør vandt to priser, og chefredaktør Niels Pinborg takkede: “Der verserer en straffesag mod det gamle Se og Hør for at overvåge de kendte. Og nu får vi en pris for en app, der overvåger de kendte.”
Se og Hør og Aiaiai fik bureaubistand, mens Lego-casen Nexo Knights er håndteret af Lego Consumer Marketing Agency – Danmarks vel nok største bureau. Inhouse, javist, men på ingen måde introvert:
”En kampagne i international verdensklasse, hvor produkt og kampagne smelter sammen i en højere enhed. Der er på overbevisende facon skabt et univers, hvor det digitale møder det analoge i en kreativ leg og et underholdende spil,” lød det fra prisoverrækkeren Martin Leslie Chapman, kreativ direktør og partner i Magnetix.
DIA har det seneste halvandet fusioneret med først Danish App Awards og siden Auropa-prisen. Læg dertil ungdomskonkurrencen DIA Future, lanceret i 2010. Her var der i øvrigt også award-vanthed på scenen – ikke i form af arbejdet, men prisvinderne: Eva Stehr Ebbensgaard og August Laustsen fra DMJX vandt DIA Future sidste år, og gentog bedriften i år.
DIA 2016 – Vinderlisten
CRAFT
UX
- Aiaiai.dk
Magic People Voodooo People
App Design
- Radio24syv App (Berlingske Media)
Molamil
Responsive Design
- Beagle – Better Proposals (Podio)
Spring/Summer
Digital Design
- Weber BBQ Cultures
UncleGrey + MediaMonks
TECHNOLOGY
Web Technology
- Weber BBQ Cultures
UncleGrey + Mediamonks
App Technology
- Lego Nexo Knights
Lego Consumer Marketing Agency
Social Technology/API
- Mit Se og Hør
Se og Hør + Shape, Layar og McCann
Innovative Use of Technology
- Canon Gig app
UncleGrey + Mediamonks
Response/Real Time Activity
- Flere ord på debatten (Venstre)
Hjaltelin Stahl + MEC
STRATEGY
Digital Cross Channel Marketing
- Do it for Mom (Spies Travels)
Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack, Molamil og Radius Kommunikation
Social Media Strategy
- Maersk Digital Journey
DigitasLBi
Data Driven Marketing
- Formuelisten (Skagen Fondene)
Director
CONTENT & ENTERTAINMENT
Cross Platform Content
- Do it for Mom (Spies Travels)
Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack, Molamil og Radius Kommunikation
Online Film
- Do it for Mom (Spies Travels)
Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack, Molamil og Radius Kommunikation
Interactive Film
- Se din fremtid i 360° (Forsvarets rekruttering)
Ogilvy + Molamil og Freezone
Storytelling
- Do it for Mom (Spies Travels)
Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack, Molamil og Radius Kommunikaton
Use of Gamification
- Lego Nexo Knights
Lego Consumer Marketing Agency
PLATFORMS
Mobile Platform
- Mit Se og Hør
Se og Hør + Shape, Layar og McCann
Social Media
- CPH Social (Copenhagen Airport)
Marvelous
Branded Utility
- Ønskeskyen (Post Danmark)
Hjaltelin Stahl + Ovdal og OMD
New Platform
- Ønskeskyen (Post Danmark)
Hjaltelin Stahl + Ovdal og OMD
Auroraprisen – Integrated Multi Platform Campaign
- Genoptag Kontakten (CBB Mobil)
&Co og OMD
DIGITAL PRODUCTS & SERVICES
Digital product/service
- GoMore app
Shape
Disruption
- TMA-2 Modular Headphone System (Aiaiai)
Aiaiai + Kilo Design og Magic People Voodoo People
SPECIALPRISER
DIA Future
- #kærepolitikere (Gadeidræt)
- Eva Stehr Ebbensgaard og August Laustsen, DMJX
Pionér Award
- Creative Director Rasmus Frandsen, DigialLBi
Digital First
- Aiaiai
DIA 2016 – Bureauliste
Bureaubiz giver 5 point for en kategori-sejr og 1 point pr. shortliste
- 47 Molamil
- 30 Robert/Boisen & Like-minded (+Gobsmack)
- 26 Radius Kommunikation
- 25 Uncle Grey
- 24 OMD
- 24 Hjaltelin Stahl
- 20 Shape
- 20 MediaMonks
- 14 &Co
- 13 Magic People Voodooo People
- 13 Ovdal
- 13 Layar
- 13 McCann
- 10 Spring/Summer
- 8 MEC
- 8 Ogilvy
- 7 Digitas LBi
- 7 Marvelous
- 7 Freezone
- 6 Director
- 6 Kilo Design
- 5 DDB Copenhagen
- 5 Magnetix
- 4 Dansk PR & Entertainment
- 4 Lotz & Kropp
- 4 PHD
- 4 The Base
- 4 Gimmick
- 3 Isobar
- 3 Advice
- 3 Klausen+Partners
- 3 Carat
- 2 Mindshare
- 2 Revolt
- 2 Hello Group
- 2 In2media
- 2 1508
- 2 Insilico
- 2 Wunderman
- 2 Folkmatic
- 2 Nodes
- 2 GroupM (Next)
- 2 CPH Digital
- 2 TypoConsult
- 1 Advance
- 1 Envision
- 1 Umwelt
- 1 Mediabroker
- 1 Think PR
- 1 Maxus
- 1 Another
- 1 Cadpeople
- 1 Shoot Happens
- 1 Wibroe, Duckert & Partners
- 1 Engage
- 1 Thinkhouse
- 1 Konform
- 1 Spoiled Productions
- 1 Duckwise
- 1 B-Ree
- 1 Byn Kommunikationsbyrå