21 bureauer delte 24 priser i DIA

Peter Engholm
25@mail.dk

Især 3 klassiske reklamebureauer og 3 kunder tog for sig, da DIA uddelte 24 priser. Men et digitalbureau var i al stilfærdighed årets mest vindende. Se vinderlisten og bureaulisten her.

21 bureauer kom på scenen, da de 24 priser i Danish Internet Award 2016 skulle fordeles i Wallmans i Cirkusbygningen i København. Årets største digitale award – og en understregning af, at det meste i dag er digitalt.

Tre bureauer med rødder i klassisk reklame – Robert/Boisen, UncleGrey og Hjaltelin Stahl – stod bag indsendelsen af 10 af aftenens 24 vindercases.

Læg dertil &Co og Ogilvy, som hver vandt en kategori, og så kunne reklamebureauerne sige, at de lis’som havde været der.

Stor bredde

”Det er stor bredde – med både forskellige bureautyper og kunder selv, der har indsendt,” lød det fra DIA’s juryformand, Thomas Pries, da shortlisten blev offentliggjort.

Og dén trend holdt hele vejen igennem: Udover reklamebureauer var digitalbureauer (naturligvis) blandt vinderne samt mediabureauer og bureauer med PR, DM, design, app og lyd til fornavn.

Både Robert/Boisen og UncleGrey stillede med award-vante arbejder – Robert/Boisen vandt firedobbelt sidste år med Spies’ Do It For Denmark, og gentog succesen med årets Do It For Mom. UncleGrey viste allerede i Cannes sidste sommer potentialet med både Weber BBQ Cultures og Canon Gig App. De 2 vandt 3 priser.



Hjaltelin Stahl var til DIA med kun en lille del af bureauet, ca. 30 personer. Det blev ikke alene til 3 priser, men også en del motion; bureauet havde ydmygt placeret sig tilbagetrukket fra scenen i Cirkusbygningen.

Aftenens mest nævnte bureau var Molamil, der ganske vist ikke var det mest vindende indsendende bureau, men havde fingrene i suppedasen i så mange vindende arbejder, at bureauet blev det suverænt mest vindende bureau. 

Men også kunderne kunne på egen hånd. Lego, Se og Hør samt Aiaiai var indsenderne af i alt 5 vindercases – og Aiaiai blev tilmed tildelt en specialpris for ikke alene at tænke digitalt ’først’, når det gælder design og markedsføring, men også at integrere digital tænkning i sit kerneprodukt.


Se og Hør vandt to priser, og chefredaktør Niels Pinborg takkede: “Der verserer en straffesag mod det gamle Se og Hør for at overvåge de kendte. Og nu får vi en pris for en app, der overvåger de kendte.”

Se og Hør og Aiaiai fik bureaubistand, mens Lego-casen Nexo Knights er håndteret af Lego Consumer Marketing Agency – Danmarks vel nok største bureau. Inhouse, javist, men på ingen måde introvert:

”En kampagne i international verdensklasse, hvor produkt og kampagne smelter sammen i en højere enhed. Der er på overbevisende facon skabt et univers, hvor det digitale møder det analoge i en kreativ leg og et underholdende spil,” lød det fra prisoverrækkeren Martin Leslie Chapman, kreativ direktør og partner i Magnetix.

DIA har det seneste halvandet fusioneret med først Danish App Awards og siden Auropa-prisen. Læg dertil ungdomskonkurrencen DIA Future, lanceret i 2010. Her var der i øvrigt også award-vanthed på scenen – ikke i form af arbejdet, men prisvinderne: Eva Stehr Ebbensgaard og August Laustsen fra DMJX vandt DIA Future sidste år, og gentog bedriften i år.

DIA 2016 – Vinderlisten

CRAFT

UX

  • Aiaiai.dk

    Magic People Voodooo People

App Design

  • Radio24syv App (Berlingske Media)

    Molamil

Responsive Design

  • Beagle – Better Proposals (Podio)

    Spring/Summer

Digital Design

  • Weber BBQ Cultures

    UncleGrey + MediaMonks

TECHNOLOGY

Web Technology

  • Weber BBQ Cultures

    UncleGrey + Mediamonks

App Technology

  • Lego Nexo Knights

    Lego Consumer Marketing Agency

Social Technology/API

  • Mit Se og Hør

    Se og Hør + Shape, Layar og McCann

Innovative Use of Technology

  • Canon Gig app

    UncleGrey + Mediamonks

Response/Real Time Activity

  • Flere ord på debatten (Venstre)

    Hjaltelin Stahl + MEC

STRATEGY

Digital Cross Channel Marketing

  • Do it for Mom (Spies Travels)

    Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack, Molamil og Radius Kommunikation

Social Media Strategy

  • Maersk Digital Journey

    DigitasLBi

Data Driven Marketing

  • Formuelisten (Skagen Fondene)

    Director

CONTENT & ENTERTAINMENT

Cross Platform Content

  • Do it for Mom (Spies Travels)

    Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack, Molamil og Radius Kommunikation

Online Film

  • Do it for Mom (Spies Travels)

    Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack, Molamil og Radius Kommunikation

Interactive Film

  • Se din fremtid i 360° (Forsvarets rekruttering)

    Ogilvy + Molamil og Freezone

Storytelling

  • Do it for Mom (Spies Travels)

    Robert/Boisen & Like-minded + Gobsmack, Molamil og Radius Kommunikaton

Use of Gamification

  • Lego Nexo Knights

    Lego Consumer Marketing Agency

PLATFORMS

Mobile Platform

  • Mit Se og Hør

    Se og Hør + Shape, Layar og McCann

Social Media

  • CPH Social (Copenhagen Airport)

    Marvelous

Branded Utility

  • Ønskeskyen (Post Danmark)

    Hjaltelin Stahl + Ovdal og OMD

New Platform

  • Ønskeskyen (Post Danmark)

    Hjaltelin Stahl + Ovdal og OMD

Auroraprisen – Integrated Multi Platform Campaign

  • Genoptag Kontakten (CBB Mobil)

    &Co og OMD

DIGITAL PRODUCTS & SERVICES

Digital product/service

  • GoMore app

    Shape

Disruption

  • TMA-2 Modular Headphone System (Aiaiai)

    Aiaiai + Kilo Design og Magic People Voodoo People

SPECIALPRISER

DIA Future

  • #kærepolitikere (Gadeidræt)
  • Eva Stehr Ebbensgaard og August Laustsen, DMJX

Pionér Award

  • Creative Director Rasmus Frandsen, DigialLBi

Digital First

  • Aiaiai

DIA 2016 – Bureauliste

Bureaubiz giver 5 point for en kategori-sejr og 1 point pr. shortliste

  • 47 Molamil
  • 30 Robert/Boisen & Like-minded (+Gobsmack)
  • 26 Radius Kommunikation
  • 25 Uncle Grey
  • 24 OMD
  • 24 Hjaltelin Stahl
  • 20 Shape
  • 20 MediaMonks
  • 14 &Co
  • 13 Magic People Voodooo People
  • 13 Ovdal
  • 13 Layar
  • 13 McCann
  • 10 Spring/Summer
  • 8 MEC
  • 8 Ogilvy
  • 7 Digitas LBi
  • 7 Marvelous
  • 7 Freezone
  • 6 Director
  • 6 Kilo Design
  • 5 DDB Copenhagen
  • 5 Magnetix
  • 4 Dansk PR & Entertainment
  • 4 Lotz & Kropp
  • 4 PHD
  • 4 The Base
  • 4 Gimmick
  • 3 Isobar
  • 3 Advice
  • 3 Klausen+Partners
  • 3 Carat
  • 2 Mindshare
  • 2 Revolt
  • 2 Hello Group
  • 2 In2media
  • 2 1508
  • 2 Insilico
  • 2 Wunderman
  • 2 Folkmatic
  • 2 Nodes
  • 2 GroupM (Next)
  • 2 CPH Digital
  • 2 TypoConsult
  • 1 Advance
  • 1 Envision
  • 1 Umwelt
  • 1 Mediabroker
  • 1 Think PR
  • 1 Maxus
  • 1 Another
  • 1 Cadpeople
  • 1 Shoot Happens
  • 1 Wibroe, Duckert & Partners
  • 1 Engage
  • 1 Thinkhouse
  • 1 Konform
  • 1 Spoiled Productions
  • 1 Duckwise
  • 1 B-Ree
  • 1 Byn Kommunikationsbyrå