22 bureauer skal dyste om Dong

Peter Engholm
25@mail.dk

Det er ikke gået legende let at friste bureauer til at byde ind til prækvalifikationen, og Dong bragte derfor lidt konsulenthjælp i spil.

Dongs reklamebudget på 15-25 mio. kr. årligt er i udbud, og energikoncernen er nu i færd med at åbne materiale fra en række bureauer, der har budt ind på et eller flere af de i alt fire kategorier, som budgettet er delt op i.

“Vi har fået en del henvendelser fra mange sider. Og af de bureauer, der har bedt om prækvalifikations-materiale, har en stor andel søgt om at komme med i den videre konkurrence,” siger Frank Vilstrup, marketingdirektør i Dong.

Der har været forlydender i bureaubranchen om tilbageholdenhed over for Dongs konkurrence, og at bureaukonsulenten Hestbæk Consults har været bragt i spil for at fremme bureauernes interesse.

Frank Vilstrup kan bekræfte det sidstnævnte.

“Det er korrekt, at vi bruger Hestbæk Consult. Vi havde i forvejen et bredt udvalg af interesserede bureauer, men vi vidste også, at der var bureauer, der ikke havde budt ind. Derfor brugte Hestbæk Consult sine kontakter, så vi kunne få et så bredt felt som muligt,” siger Frank Vilstrup.

Dong har delt sit budget ind i fire delaftaler: Strategisk kommunikation, Kreativt univers (herunder konceptudvikling og eksekvering), Filmproduktion og Direct marketing.

En mulig forklaring på den lidt mere afdæmpede holdning hos en række bureauer til Dong-konkurrencen er ifølge Bureaubiz bl.a. opdelingen i et kreativt og strategisk delbudget – samt at en stor bid af konkurrencen går ind i sommerferien.

Man har bestemt sig for, at tilsammen 22 bureauer skal dyste om de 4 kategorier.

“På fredag – eller hurtigst muligt derefter – vil de 22 bureauer få besked,” siger Frank Vilstrup.

Dongs nuværende bureauer er Kunde & Co, Responsive og Recommended.