228 danske arbejder dyster i Cannes

Peter Engholm,
journalist

For første gang i tre år er Cannes Lions tilbage i festivalpalæet, og danske cases følger trop. I 25 Løve-kategorier er der dansk deltagelse. Se oversigterne her.

2020’erne har hverken været muntre eller normale – heller ikke for Cannes Lions, der helt måtte aflyse festvialen 2020 og afvikle 2021-udgaven på Teams.

Nu er Cannes Lions tilbage med over 25.000 indsendte arbejder fordelt på 29 Løve-kategorier. Med næsten 7300 indsendelser er USA dominerende ved Rivieraen efterfulgt af Storbritannien med 2155 indsendelser og Brasilien med 1930.

Årets største Løve-kategorier målt på indsendte arbejder:

  • 2028  Film
  • 1931  Direct
  • 1919  Brand experience & activation
  • 1809  Outdoor
  • 1752  Media

Den go’e gamle film-kategori haltede i nogle år, men i 2019 var den igen størst – og den returnerer til palæet som nr. 1.

Omtrent 1 ud af 100 indsendelser til Cannes Lions 2022 er dansk. 228 indsendelser i alt – et nøk nedad i forhold til 2019 (240 – og halvdelen af disse er indsendt i de fem store kategorier.)

Social & influcencer er eneste danske Top5-kategori, der ikke også er en del af den internationale Top5.

Cannes Lions 2022 – danske indsendelser

  • 33  Direct
  • 27  Brand experience & activation
  • 20  Film
  • 20  Social & influencer
  • 17  Outdoor
  • 16  Media
  • 14  Creative strategy
  • 14  PR
  •   9  Health & wellness
  •   9  Creative effectiveness
  •   7  Print & publishing
  •   7  Creative B2B
  •   7  Industry craft
  •   4  Mobile
  •   4  Creative commerce
  •   3  Digtial craft
  •   3  Film craft
  •   3  SDG
  •   3  Creative data
  •   2  Pharma
  •   2  Titanium
  •   1  Desgin
  •   1  Entertainment Lions for sport
  •   1  Glass: The Lion for change
  •   1  Innovation

Ingen danske indsendelser i

  • Creative business transformation
  • Entertainment
  • Entertainment Lions for music
  • Radio & audio