2020’erne har hverken været muntre eller normale – heller ikke for Cannes Lions, der helt måtte aflyse festvialen 2020 og afvikle 2021-udgaven på Teams.
Nu er Cannes Lions tilbage med over 25.000 indsendte arbejder fordelt på 29 Løve-kategorier. Med næsten 7300 indsendelser er USA dominerende ved Rivieraen efterfulgt af Storbritannien med 2155 indsendelser og Brasilien med 1930.
Årets største Løve-kategorier målt på indsendte arbejder:
- 2028 Film
- 1931 Direct
- 1919 Brand experience & activation
- 1809 Outdoor
- 1752 Media
Den go’e gamle film-kategori haltede i nogle år, men i 2019 var den igen størst – og den returnerer til palæet som nr. 1.
Knap hver 10. indsendelse til Cannes Lions 2022 er dansk. 228 indsendelser i alt – et nøk nedad i forhold til 2019 (240 – og halvdelen af disse er indsendt i de fem store kategorier.)
Social & influcencer er eneste danske Top5-kategori, der ikke også er en del af den internationale Top5.
Cannes Lions 2022 – danske indsendelser
- 33 Direct
- 27 Brand experience & activation
- 20 Film
- 20 Social & influencer
- 17 Outdoor
- 16 Media
- 14 Creative strategy
- 14 PR
- 9 Health & wellness
- 9 Creative effectiveness
- 7 Print & publishing
- 7 Creative B2B
- 7 Industry craft
- 4 Mobile
- 4 Creative commerce
- 3 Digtial craft
- 3 Film craft
- 3 SDG
- 3 Creative data
- 2 Pharma
- 2 Titanium
- 1 Desgin
- 1 Entertainment Lions for sport
- 1 Glass: The Lion for change
- 1 Innovation
Ingen danske indsendelser i
- Creative business transformation
- Entertainment
- Entertainment Lions for music
- Radio & audio