Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Fonden til Markedsføring af Danmark har uddelt penge til projekter. Et af de store sker i samarbejde med store danske virksomheder og rummer en del kommunikationsopgaver.

Projekter inden for mode, film og cykling har netop nydt godt af rundhåndede uddelinger fra Fonden til Markedsføring af Danmark.

Men et af de helt store projekter handler om at profilere Danmark som gourmetland – hvilket jo understøttes godt af de mange Michelin-stjerner, der er tildelt danske restauranter.

“Vi er det land, der har fået flest stjerner pr. indbygger”, fremhæver formanden for Fondens bestyrelse, Jørgen Tandrup, i Børsen.

Fonden har bevilget 12 mio. kr. og samtidig har virksomheder som Arla, Danish Crown og Carlsberg også spyttet i bøssen, så der i alt er 24 mio. kr. til rådighed.

“Det er gået rigtig dårligt med at tiltrække udenlandske turister til Danmark. Vi har ikke været tilstrækkelig succesfulde, når det gælder turisme og markedsføring af Danmark. Så den ny model med offentligt-privat ejerskab bør afprøves,” siger turismeforsker Lise Lyck til avisen.

Hun er dog skeptisk over for projektet omkring Danmark som gourmetland, som hun anser som for snævert.

De 24 mio. kr. skal anvendes inden for tre hovedområder:

  • En kommunikations- og presseindsats i udlandet omkring begivenheder og initiativer i Danmark. Som f.eks. landingen af jomfruhummer på Læssø.
  • Gastronomiens svar på Team Danmark, hvor man sender folk ud i verden.
  • At skabe eller bidrage til etablering af events i Danmark.

Opgaven er så nu at begynde at udarbejde et idekatalog.

“Der sker mange spændende ting, men meget af det er mindre projekter. Der er behov for en organisation til at samle op og som kan sikre noget vedholdenhed samt sætte noget volumen bag”, siger Fondens sekretariatschef, Pelle Andersen og tilføjer:

“Projektet er tænkt som 3-årig og vi satser på at etablere partnerskaber omkring initiativer. Derfor bliver der også kun tale om en ret lille organisation op”.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club