3 af Danmarks 4 største bureauer dyster om Dong

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Men også adskillige produktions-selskaber blander sig i dysten. Samt en overraskelse på den strategiske del af budgettet i form af et pr-bureau.

Da Dong før sommerferien udvalgte bureauer til at deltage i koncernens omfattende udbud, blev der talt om 22 bureauer. Men en del tyder på, at der ikke er tale om 22 selvstændige selskabsnavne.

De 22 er formentlig det antal selskaber, der optræder, når man lægger deltagerne i de fire delkonkurrencer sammen. Men flere af selskaberne deltager i flere af delkonkurrencerne, så tallet næppe overstiger 16-17 stykker.

Desuden er der ikke kun tale om reklamebureauer. Dong åbnede i udbudsmaterialet op for, at produktions-selskaber kunne byde ind på film-produktionen, og den udfordring har en række taget op med succes.

Bureaubiz har hen over sommeren lyttet til branchen, og mindst to produktions-selskaber dukker op: M2 og Moland. Men der kan meget vel være flere.

Ellers ligner konkurrencen en dyst, hvor 3 ud af Danmarks 4 største bureauer kommer op mod hinanden

Danmarks største, Recommended, har arbejdet for Dong indtil nu, og er med igen. Det samme gælder for Kunde & Co, der er Danmarks 4. største.

Men også People Group, der er Danmarks næststørste bureau, er med i konkurrencen, og så vidt Bureaubiz kan konstatere, så er både Kunde & Co og People Group involveret i flere af delkonkurrencerne.

Også &Co, der i januar vippede Partners af tronen i årets imageanalyse, skal være med i konkurrencen.

Det samme gælder Mensch, der ellers er et bureau, som normalt søger at undgå konkurrencer.

På dialogområdet nævnes OgilvyOne og Magnetix.

Det samlede udbud er delt i de fire delkonkurrencer: strategisk kommunikations-rådgivning, kreativt univers og konceptudvikling, filmproduktion og direct marketing.

Og så vidt Bureaubiz erfarer, er der blevet plads til en overraskelse på delkonkurrencen for strategisk kommunikationsrådgivning, idet pr-bureauet Burson-Marsteller nævnes som deltager.

En del har undret sig over opsplitningen mellem strategi og kreativitet – men den har altså givet plads til mere utraditionelle deltagere i konkurrencen.

Konkurrencen forventes afgjort i september, og Dong har valgt at inddrage Hestbæk Consult som rådgiver i gennemførelsen.