Dongs bureaukonkurrence er gået alt andet end glat. Først med flere forsinkelser – siden med flere bureauer, der valgte at melde fra på grund af vilkårene.
Men nu er man kommet i mål.
Modellen er en rammeaftale med fire delområder som grundlag for fremtidige miniudbud om opgaverne. Resultatet blev, at ialt 12 bureauer er placeret på mindst et af de fire delområder. Hertil kommer tre produktions-selskaber på området “Filmproduktion af reklamefilm til tv”.
Tre bureauer skiller sig ud som de største vindere, idet de blev placeret på tre af de fire delområder. Det gælder:
- Advice
- &Co
- Hill & Knowlton Strategies
Tre andre bureauer blev placeret på to af delområderne. Her bemærker man Bearnaise, der har de to tidligere Mensch-folk, Rasmus Moltke og Thomas Prætorius, som bagmænd.
Tidligere på året var der en opsigtsvækkende historie i Børsen om en ny Dong-kampagne, der var blevet udskudt kort før start, fordi direktionen havde trukket i bremsen over for den centrale film.
Det var Bearnaise, der stod bag, og bureaeut havde fået opgaven uden konkurrence, fordi den tidligere rammeaftale var udløbet på det tidspunkt.
Bearnaise var slet ikke med på den tidligere rammeaftale.
Den samlede liste ser således ud:
Delområde ”Strategisk brandingrådgivning og kreativ udvikling”:
- Advice A/S
- &co A/S
- Bearnaise ApS
- Hill + Knowlton Strategies
- Umwelt A/S
- Yellow Advertising A/S
Delområde ”Eksekvering og produktion”:
- Advice A/S
- &co A/S
- Bearnaise ApS
- Fireball A/S
- Hill + Knowlton Strategies
- Make
- Umwelt A/S
- Yellow Advertising A/S
- Yoke
- Zupa A/S
Delområde ”Strategisk PR og kommunikationsrådgivning”:
- Advice A/S
- Friday & Partners
- Hill + Knowlton Strategies
- Operate A/S
Delområde ”Filmproduktion af reklamefilm til TV”:
- &co A/S
- M2Film
- Mayday Film A/S
- Moland Film Company A/S