3 bureauer vandt en PR-Tiger

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Yderligere 1 bureau vandt en ny pris. PR-Tigeren står til at vokse yderligere – med kategorien Politiske Kampagner.

Torsdag aften blev årets bedste PR-kampagner for tredje år kåret af PR Branchen ved et arrangement i Børssalen, København.

Inden priserne blev uddelt, sagde formand for PR Branchen, Søren Kaster, til de omkring 100 deltagende PR-folk, at man skal op på dupperne for at holde reklamebureauerne stangen.

”Reklamebureauerne mener, at det er dem, der skal skabe content. Men indhold har altid været det, vi har lavet, og det skal vi blive ved med. Det får vi dog kun lov til, hvis vi bliver ved med at være dygtige nok, og derfor skal vi blive ved med at professionalisere os.”

Vinderne af de tre PR-priser blev Frontpage, Communiqué og Holm Kommunikation, som blev kaldt på scenen for at modtage priser for henholdsvis bedste strategi, eksekvering og nytænkning.

Geelmuyden.Kise, der var nomineret i to kategorier, gik dog ikke tomhændet hjem. For det første fik bureauet Ungkoms PR Plydstiger, som blev uddelt for første gang.

For det andet fremhævede PR-Branchens næstformand, Kresten Schulz Jørgensen, Geelmuyden.Kiese for begge deres kampagner, fordi det var rigtig gode politiske kampagner.

Kresten Schulz Jørgensen varslede samtidig, at man næste år vil indføre netop politiske kampagner som ny kategori, fordi det er et vigtigt område, der kræver, at man navigerer sikkert i spændfeltet mellem kommunikation og politik.

Vinderne og juryens begrundelser:

Strategi:

Vinder: Frontpage for deres pr-indsats for IVISYS

Indsatsen beskrives af juryen som et klasse-eksempel på en forretningskritisk kommunikationsudfordring, der løses optimalt:
Med modige og ambitiøse mål fik Frontpage i samarbejde med kunden vendt en negativ situation til en positiv succeshistorie. Det er ikke bare godt tænkt, men også utrolig dygtigt udført og det imponerede i den grad den samlede jury.

Eksekvering:

Vinder: Communique for Forbrugerorganisationen Stop Spild af Mad og Miljøstyrelsen med kampagnen Sammen mod Madspil.

Juryen gav vinderen følgende ord med på vejen: Gedigent velfungerende arbejde. Godt tænkt og rigtig godt eksekveret. Flot fokus på en af de få gode sager, der har en bred appel. Det er en effektiv folkeliggørelse af noget der nemt kunne blive elitært. Og det er rigtig godt set.

Nytænkning:


Vinder: Holm Kommunikation for Playstation Danmark med kampagnen: #GivBlodForBloodborne.

Juryen var ikke i tvivl om, at dette event var det mest nytænkende og gav vinderen følgende ord med på vejen: Koblingen mellem at få flere til at give blod og samtidig skabe omtale af et computerspil, er både originalt, respektfuldt og modigt fundet på. Det er nytænkning, når det er allerbedst. Og kampagnen er ikke bare godt tænkt, men også godt eksekveret med rigtig god effekt.

PR-Plystiger:

Vinder: Geelmuyden.Kiese for kampagnen ”Lige for” for Landbrug & Fødevarer og Dansk Erhverv.

Ungkoms kriterier for denne pris var: Nytænkning/kreativitet, digital indsats og wow-effekt.

Særlig opmærksomhed til Geelmuyden.Kise for arbejdet med politisk kommunikation i begge deres nominerede cases.