3-dobbelt gazelle-virksomhed skal til at annoncere

Peter Engholm
25@mail.dk

Køkkentøjsproducenten Le Creuset er tre år i træk blevet gazellevirksomhed herhjemme – uden at annoncere selv. Nu skal der brandes på nordisk plan, og man har valgt bureau via en konkurrence.

Le Creuset leverer bl.a. farvestrålende gryder, potter og pander – og har gjort det i årevis. I Danmark har det været ud fra devisen “den, der lever stille, lever godt”, for man har ikke på egen hånd gjort et stort nummer ud sig selv, og alligevel er det gået godt.

“Vi har stolte tradtioner inden for køkkentøjs-håndværket og er blevet kåret som gazelle-virksomhed tre år i træk. Men vi har levet stille, for vi har ikke selv annonceret overhovedet, men derimod fået fine placeringer hos salgsstederne,” siger Mette Breith, der er brand manager i Le Creuset.

Det danske datterselskab af den franske virksomhed er relativt ungt, med lige så relativt små budgetter til følge – men nu er der plads til en selvstændig kommunikations- og brandingindsats.

“Le Creuset er decentralt styret. Naturligvis med internationale linjer, men vi har en del at skulle have sagt selv, og derfor afholdt vi en bureaukonkurrence for at få et professionelt syn på kommunikationen,” siger Mette Breith.

Konkurrencen var en duel mellem to bureauer, og med Unplugged som vinder. Hverken Le Creuset eller Unplugged vil oplyse, hvem den anden deltager var, så Bureaubiz må forlade sig på rygter, der nævner Gefühl.

Hvad Unplugged derimod gerne vil oplyse, er glæden ved udsigten til at skulle rebrande Le Creuset – oven i købet på nordisk plan.

“Det er fantastisk med en ny brandingplatform – ikke kun for Le Creuset, men også måden man kommunikerer køkkentøj. Vi skal videreudvikle et anerkendt image og samtidig positionere det mere eksklusivt,” siger Jens Mark, adm. direktør i Unplugged.

Bureauet har også deltaget i en anden bureaukonkurrence – med en kunde, der ligger langt fra køkkentøj: Alaska Bilpleje.

Det danske firma er på vej med noget så usædvanligt som en økologisk bilpleje-serie, Eco-Care, der skal markedsføres i Norden og England, og til dét formål havde Alaska inviteret et engelsk og et dansk bureau til konkurrence, og også her vandt Unplugged.