Af Sine Patulski, redaktionsassistent
Kilde: Getty Images.

Digitaliseringen har medført, at der er ændrede spilleregler for markedsføring. Det er blevet mere komplekst og dermed svært at navigere i. WARC giver tre gode råd til, hvordan man bliver god til at opnå transparens og målbar markedsføring.

Digitaliseringen har gjort markedsføringen mere kompleks og derfor svær at navigere i. Vi har her samlet 3 gode råd fra WARC, der hjælper til at opnå en mere transparent og målbar markedsføring.

1. Skab overblik og overvåg data manuelt
Det første råd er at skabe overblik over den digitale markedsføring.

Det har været et issue i lang tid, at brands ikke føler, at der er transparens, præcise målinger og risiko for falske visninger.

Det er formodentlig årsagen til, at 45 procent af bureauer og 49 procent af brands i WARCs Toolkit 2018 anser transparens og præcise målinger, som den vigtigste udfordring i 2018.

Derfor gælder det for brands at skabe et forhold til bureauerne, hvor der er tydelige processer og måling af data.

Teknologisk overvågning af data fanger ikke alle fejl og mangler. I en analyse fra WARC Toolkit, har man set på specifikke case-eksempler, der viser at der ofte er brug for en manuel tilgang, for sikre, at ens bannere reelt vises og vises på sites, hvor man ønsker at blive vist.

Derfor er det en god idé også manuelt at overvåge ens data. På den måde undgår og forebygger man, at ens bannere enten slet ikke bliver vist, bliver vist de forkerte steder eller ligefrem, at der kan være tale om bedrageri.

 

Kilde: Getty Images.

2. Synlighed og varighed
Et stort banner trækker større opmærksomhed. Faktisk er størrelsen mere afgørende end hvor længe banneret vises.

WARC henviser til en analyse, som viser at 70 procent af opmærksomheden gik til de store annoncer, mens antallet af sekunder kun forklarede opmærksomheden fra 30 procents vedkommende.
Derfor lyder rådet, at man skal prioritere placeringen og synligheden af banneret højere, end varigheden af det.

3. Vær opmærksom på konteksten
Konteksten påvirker (stadig) brandet. Forbrugere reagerer negativt, når de ser en reklame ved siden et indhold, der virker negativt.

Ifølge WARC siger 37 procent i en analyse, at det ændrer den måde, de tænker på et brand og 10 procent er endda villige til at boykotte brandet, hvis det står i en negativ kontekst.

Derfor skal brands være proaktive for at undgå bannere på sites, hvor det virker ude af kontekst, eller er irrelevant for forbrugerne på det specifikke site.

Se mere om undersøgelsen her

 

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaunyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer