3 mapper fra unge danskere er blandt de 20 bedste i verden

Peter Engholm
25@mail.dk

40 kreative direktører fra de globale bureauer vælger hvert år de 20 bedste mapper ud til en særlig udstilling. Og denne store karrierekanon skyder nok en gang med dansk krudt.

Nok engang gør unge danske kreative sig bemærket i international sammenhæng – og Kreativ Kommunikation fra DMJX blander sig i toppen af talent-udspyttende skoler. Og denne gang er det så mange, at DMJX er placeret på en andenplads målt på mapper, der er kommet gennem nåleøjet.

Cream hedder konkurrencen, der har sat sig for at spotte cremen af kreativt talent – på verdensplan. Arrangøren er headhunterfirmaet The Talent Business, og det har for 15. år i træk formået at samle 40 af verdens førende kreative – Creative Officers med Global og Chief til fornavn – fra bureauer som W+K, R/GA, BBH, DDB etc.

Denne kreds kigger mapper igennem, og indsenderne er personer – enkeltvis eller teams – der er på udkig efter deres første permanente rolle inden for reklame.

Typisk er det sidsteårs-studerende fra de mest prestigefyldte uddannelser, der byder sig til – og der er ofte job i sigte for de udvalgte. Også til danske studerende.

”Mads Haugsted Rasmussen og Tammes Bernstein er netop begyndt på AKQA i Paris. De blev sidste år udvalgt til at vise deres mappe, da var de lige begyndt på 3. år på Kreativ Kommunikation,” siger Dorte Nielsen, der er uddannelsesleder på Kreativ Kommunikation.

I år kom hele 3 danske mapper, fordelt på 4 personer, igennem nåleøjet i Cream:

  • Phillip Bock og Morten Schmidt
  • Lea Brisell
  • Line Johnsen

”De 20 mapper kommer på en særlig udstilling på BBH i London den 18. september. Det bliver et tilløbsstykke, hvor også de store bureauer kommer. Phillip og Morten er kun 3. års studerende – men har allerede fået job i London. Lea og Line blev færdige i sommer. De var et team, men stillede op enkeltvis – Lea sigter mod London, mens Line tager til New York,” siger Dorte Nielsen.

De tre mapper placerer DMJX som årets næstbedste skole i Cream-regi, kun overgået School of Communication Arts i London med fem mapper. Blandt de øvrige deltagende skoler var Miami Ad School, Hyper Island og Bergh.