22 bureauer delte 36 priser ved Digital Award

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Og det var 3 reklamebureauer og 1 dialogbureau, der først og fremmest tog for sig af priserne. En kampagne for skibsventiler blev årets bedste. Se vinderliste og bureauliste her.

Den blot et år gamle Danish Digital Award overlod i nogen grad scenen til reklamebureauerne foran 600 awardshow-deltagere fredag aften i Terminal 1 i Københavns Nordhavn

Robert/Boisen blev Digital Partner of the Year, og kontaktdirektør og partner i bureauet, Søren Christensen, blev til stående bifald kåret som Digital Profile of the Year – og fire gange var der priser til Spies-arbejdet Do It For Mom.

Canon blev Digital Company of the Year, takket være UncleGreys arbejde; Gig App.

Både UncleGrey og Hjaltelin Stahl vandt i lighed med Robert/Boisen 4 DDA-priser, mens Klausen + Partners måtte nøjes med 3 – men dialogbureauet kan ranke ryggen; alle 3 var af guld.

Og juryformand Kim Jong Andersen fremhævede Klausen + Partners’ indsats, der vandt kategorien Årets Kampagne for MAN:

”Det er ganske sigende for Danish Digital Award anderledes strategiske tilgang til digital kommunikation, at vi er i stand til at hædre B2B-cases som Coloplast og MAN i så vigtige kategorier som Customer Experience og Big Data og oven i købet lade en kampagne for skibsventiler løbe med prisen for Campaign of The Year.”


Aftenens værtinde; Christiane Vejlø

DDA-juryen havde grovsorteret, så 250 indsendte arbejder blev til en shortliste på 79. Fra shortliste til vinderliste blev kun godt halvdelen sorteret fra, så der i alt var 36 vindende arbejder, fordelt på 12 guld, 13 sølv og 11 bronze.

De 36 arbejder blev fordelt på 22 bureauer, dertil kommer 24 samarbejdspartnere.

Danish Digital Award er arrangeret af Dansk Annoncørforening, og direktør Otto B. Christiansen siger:


”Annoncørforeningen er involveret i DDA, fordi digital kommunikation er forretningskritisk for annoncørerne. Det ser vi faktisk bedst ved, at denne pris er båret af annoncørerne, som udgør den største del af juryen.”

Frem til næste år og 3. udgave af DDA vil arrangørerne gå i tænkeboks:


”Jeg kan allerede nu love, at kategorierne vil blive gentænkt. Vores fokus i DDA bør være på den gode idés styrke og resultater mere end på hvilke kanaler og platforme, de er gennemført på. Der har været flere eksempler på i år, at kriterierne bliver for mediaafhængige, hvilket udelukker nogle cases fra at vinde og det vil der blive lavet om på til næste år. Her vil vi forsøge os med en helt ny måde at definere kategorier,” siger Kim Jong Andersen.

Dertil kom en spontant opstået idé fra scenen om næste år at servere øllerne på dåse. Den muntre stemning blandt deltagerne – i form af flaske-klir på cementgulv – kæmpede om til at overdøve præsentationerne.

Danish Digital Award 2016 – Vinderliste

Digital Branding

Guld

  • Do it for Mom – Spies Travels

    Robert/Boisen & Like-minded, Vizeum, Molamil, Radius Kommunikation, Be On, Gobsmack Productions

Sølv

  • Lego Kronkiwongi Project

    Lego, Facebook Creative Shop, Ridley Scott Agency (MOD)

Bronze

  • Weber BBQ Cultures

    UncleGrey, Mediamonks

Building Business

Guld

  • Small data – Big business – MAN PrimeServ

    Klausen + Partners, We Make Traffic

Bronze

  • The Digital User Journey in the Age of the Connected Traveller – Københavns Lufthavne

    Valtech

Gamechanger

Sølv

  • SaxotraderGo – Saxo Bank

    Saxo Bank og AdPeople

Bronze

  • Canon GIG App

    UncleGrey, MediaMonks

Branded Utilities

Guld

  • CrowdSearch – Find dine venner på Roskilde Festival – Mobilselskabet 3

    Revolt, Folkmatic

Sølv

  • Ønskeskyen – Post Danmark

    Hjaltelin Stahl

Platforms & Systems

Guld

  • Telenor OneScreen

    Designit

Sølv

  • PFA Pensionsplanen

    Umwelt

Bronze

  • The Digital User Journey in the Age of the Connected Traveller – Københavns Lufthavne

    Valtech

New Start Up Technology

Sølv

  • Street Test – Synoptik

    Hjaltelin Stahl

Best use of data

Guld

  • Small data – Big business – MAN PrimeServ

    Klausen + Partners, We Make Traffic

Bronze

  • Kundereleationer og vækst baseret på indsigt – Brødrene Dahl

    Magnetix

Being social

Sølv

  • CPH Social Copenhagen Airport

    Marvelous

Bronze

  • Søstrene Grene

    Søstrene Grene

Campaign of the year

Guld

  • Small data – big business – MAN PrimeServ

    Klausen + Partners.We Make Traffic

Sølv

  • 100 året for ligestilling – Regeringen og Folketinget / Projektledet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold

    Think PR & Thinkhouse

Bronze

  • Do it for mom – Spies Travels

    Robert/Boisen & Like-minded, Vizeum, Molamil, Radius Kommunikation, Be On, Gobsmack Productions

Customer or Citizen Experience

Guld

  • Coloplast Care

    Magnetix

Sølv

  • Sydbank Favorit

    Hjaltelin Stahl

Experimental

Guld

  • Canon GIG App

    UncleGrey, MediaMonks

Sølv

  • Varier Glow – Varier Furniture

    Hello Group, Nodes

Bronze

  • Den Digital Solcreme – Garnier’s IOT – L’Oreal – Garnier

    GroupM Next, Eupry, Maxus

Content Creation

Guld

  • Do it for mom – Spies Travels

    Robert/Boisen & Like-minded, Vizeum, Molamil, Radius Kommunikation, Be On, Gobsmack Productions

Sølv

  • Canon GIG App

    UncleGrey, MediaMonks

Bronze

  • Drikkepres — Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden

    Hjaltelin Stahl, U Itch I Scratch, Pegasus Production, Klaus Spendser

Storytelling

Guld

  • Cool uden røg – Kræftens Bekæmpelse

    DDB Copenhagen, Søren Solkær, PHD, Geelmuyden Kiese, Frederik Kragh, Typoconsult, ELI

Sølv

  • Bestseller give-a-day

    Kommunikationsbureauet København + Plant

Bronze

  • Do it for mom – Spies Travels

    Robert/Boisen & Like-minded, Vizeum, Molamil, Radius Kommunikation, Be On, Gobsmack Productions

Video Production

Guld

  • Unibet & FC København: Bashkim – The Road to Recovery – Unibet

    Unibet, F.C. København, Ditlev Rosing (The Base), Toke Lotz & Tobias Kropp

Sølv

  • Verdens mest afslappende film – Visit Vestsjælland

    Zupa, Mettelise Film, Welcome Post, Mikkel Lenz, Kim Høgh Mikkelsen, Michael Panduro, Kristoffer Kiørboe

Bronze

  • SAS – Europe’s Most Punctual Offer – SAS

    McCann Copenhagen, Freon, Luv

Visual Design

Guld

  • B&O Play- H6 Rapha Edition

    Spring/Summer

Sølv

  • City Of Future Water – VandCenter Syd

    Stupid Studio, Docfilm

Digital Partner of the Year

  • Robert/Boisen & Like-minded

Digital Company of the Year

  • Canon

Digital Profile of the Year

  • Søren Christensen, Robert/Boisen

Danish Digital Award 2016 – vinderliste fordelt på bureauer

1 point pr. shortliste, 2 pt. for bronze, 3 for sølv og 5 for guld.

  • 24 Robert/Boisen & Like-minded
  • 21 UncleGrey
  • 18 Klausen + Partners
  • 15 Hjaltelin Stahl
  • 10 Magnetix
  •   7 DDB Copenhagen
  •   7 Revolt
  •   7 Spring/Summer
  •   6 DesignIt
  •   6 Valtech
  •   5 Zupa
  •   5 Plant
  •   5 Kommunikationsbureauet København
  •   5 Umwelt
  •   5 Stupid Studio
  •   5 AdPeople
  •   4 Hello Group
  •   4 Marvelous
  •   4 Think PR
  •   4 Thinkhouse
  •   3 Advice
  •   3 GroupM
  •   3 McCann Copenhagen
  •   3 Mediabroker
  •   3 Molamil
  •   2 &Co
  •   2 Ogilvy
  •   2 In2media
  •   1 Insilico
  •   1 Isobar
  •   1 Carat
  •   1 Uniqa
  •   1 Director
  •   1 DigitasLBi