Den blot et år gamle Danish Digital Award overlod i nogen grad scenen til reklamebureauerne foran 600 awardshow-deltagere fredag aften i Terminal 1 i Københavns Nordhavn
Robert/Boisen blev Digital Partner of the Year, og kontaktdirektør og partner i bureauet, Søren Christensen, blev til stående bifald kåret som Digital Profile of the Year – og fire gange var der priser til Spies-arbejdet Do It For Mom.
Canon blev Digital Company of the Year, takket være UncleGreys arbejde; Gig App.
Både UncleGrey og Hjaltelin Stahl vandt i lighed med Robert/Boisen 4 DDA-priser, mens Klausen + Partners måtte nøjes med 3 – men dialogbureauet kan ranke ryggen; alle 3 var af guld.
Og juryformand Kim Jong Andersen fremhævede Klausen + Partners’ indsats, der vandt kategorien Årets Kampagne for MAN:
”Det er ganske sigende for Danish Digital Award anderledes strategiske tilgang til digital kommunikation, at vi er i stand til at hædre B2B-cases som Coloplast og MAN i så vigtige kategorier som Customer Experience og Big Data og oven i købet lade en kampagne for skibsventiler løbe med prisen for Campaign of The Year.”
Aftenens værtinde; Christiane Vejlø
DDA-juryen havde grovsorteret, så 250 indsendte arbejder blev til en shortliste på 79. Fra shortliste til vinderliste blev kun godt halvdelen sorteret fra, så der i alt var 36 vindende arbejder, fordelt på 12 guld, 13 sølv og 11 bronze.
De 36 arbejder blev fordelt på 22 bureauer, dertil kommer 24 samarbejdspartnere.
Danish Digital Award er arrangeret af Dansk Annoncørforening, og direktør Otto B. Christiansen siger:
”Annoncørforeningen er involveret i DDA, fordi digital kommunikation er forretningskritisk for annoncørerne. Det ser vi faktisk bedst ved, at denne pris er båret af annoncørerne, som udgør den største del af juryen.”
Frem til næste år og 3. udgave af DDA vil arrangørerne gå i tænkeboks:
”Jeg kan allerede nu love, at kategorierne vil blive gentænkt. Vores fokus i DDA bør være på den gode idés styrke og resultater mere end på hvilke kanaler og platforme, de er gennemført på. Der har været flere eksempler på i år, at kriterierne bliver for mediaafhængige, hvilket udelukker nogle cases fra at vinde og det vil der blive lavet om på til næste år. Her vil vi forsøge os med en helt ny måde at definere kategorier,” siger Kim Jong Andersen.
Dertil kom en spontant opstået idé fra scenen om næste år at servere øllerne på dåse. Den muntre stemning blandt deltagerne – i form af flaske-klir på cementgulv – kæmpede om til at overdøve præsentationerne.
Danish Digital Award 2016 – Vinderliste
Digital Branding
Guld
- Do it for Mom – Spies Travels
Robert/Boisen & Like-minded, Vizeum, Molamil, Radius Kommunikation, Be On, Gobsmack Productions
Sølv
- Lego Kronkiwongi Project
Lego, Facebook Creative Shop, Ridley Scott Agency (MOD)
Bronze
- Weber BBQ Cultures
UncleGrey, Mediamonks
Building Business
Guld
- Small data – Big business – MAN PrimeServ
Klausen + Partners, We Make Traffic
Bronze
- The Digital User Journey in the Age of the Connected Traveller – Københavns Lufthavne
Valtech
Gamechanger
Sølv
- SaxotraderGo – Saxo Bank
Saxo Bank og AdPeople
Bronze
- Canon GIG App
UncleGrey, MediaMonks
Branded Utilities
Guld
- CrowdSearch – Find dine venner på Roskilde Festival – Mobilselskabet 3
Revolt, Folkmatic
Sølv
- Ønskeskyen – Post Danmark
Hjaltelin Stahl
Platforms & Systems
Guld
- Telenor OneScreen
Designit
Sølv
- PFA Pensionsplanen
Umwelt
Bronze
- The Digital User Journey in the Age of the Connected Traveller – Københavns Lufthavne
Valtech
New Start Up Technology
Sølv
- Street Test – Synoptik
Hjaltelin Stahl
Best use of data
Guld
- Small data – Big business – MAN PrimeServ
Klausen + Partners, We Make Traffic
Bronze
- Kundereleationer og vækst baseret på indsigt – Brødrene Dahl
Magnetix
Being social
Sølv
- CPH Social Copenhagen Airport
Marvelous
Bronze
- Søstrene Grene
Søstrene Grene
Campaign of the year
Guld
- Small data – big business – MAN PrimeServ
Klausen + Partners.We Make Traffic
Sølv
- 100 året for ligestilling – Regeringen og Folketinget / Projektledet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
Think PR & Thinkhouse
Bronze
- Do it for mom – Spies Travels
Robert/Boisen & Like-minded, Vizeum, Molamil, Radius Kommunikation, Be On, Gobsmack Productions
Customer or Citizen Experience
Guld
- Coloplast Care
Magnetix
Sølv
- Sydbank Favorit
Hjaltelin Stahl
Experimental
Guld
- Canon GIG App
UncleGrey, MediaMonks
Sølv
- Varier Glow – Varier Furniture
Hello Group, Nodes
Bronze
- Den Digital Solcreme – Garnier’s IOT – L’Oreal – Garnier
GroupM Next, Eupry, Maxus
Content Creation
Guld
- Do it for mom – Spies Travels
Robert/Boisen & Like-minded, Vizeum, Molamil, Radius Kommunikation, Be On, Gobsmack Productions
Sølv
- Canon GIG App
UncleGrey, MediaMonks
Bronze
- Drikkepres — Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden
Hjaltelin Stahl, U Itch I Scratch, Pegasus Production, Klaus Spendser
Storytelling
Guld
- Cool uden røg – Kræftens Bekæmpelse
DDB Copenhagen, Søren Solkær, PHD, Geelmuyden Kiese, Frederik Kragh, Typoconsult, ELI
Sølv
- Bestseller give-a-day
Kommunikationsbureauet København + Plant
Bronze
- Do it for mom – Spies Travels
Robert/Boisen & Like-minded, Vizeum, Molamil, Radius Kommunikation, Be On, Gobsmack Productions
Video Production
Guld
- Unibet & FC København: Bashkim – The Road to Recovery – Unibet
Unibet, F.C. København, Ditlev Rosing (The Base), Toke Lotz & Tobias Kropp
Sølv
- Verdens mest afslappende film – Visit Vestsjælland
Zupa, Mettelise Film, Welcome Post, Mikkel Lenz, Kim Høgh Mikkelsen, Michael Panduro, Kristoffer Kiørboe
Bronze
- SAS – Europe’s Most Punctual Offer – SAS
McCann Copenhagen, Freon, Luv
Visual Design
Guld
- B&O Play- H6 Rapha Edition
Spring/Summer
Sølv
- City Of Future Water – VandCenter Syd
Stupid Studio, Docfilm
Digital Partner of the Year
- Robert/Boisen & Like-minded
Digital Company of the Year
- Canon
Digital Profile of the Year
- Søren Christensen, Robert/Boisen
Danish Digital Award 2016 – vinderliste fordelt på bureauer
1 point pr. shortliste, 2 pt. for bronze, 3 for sølv og 5 for guld.
- 24 Robert/Boisen & Like-minded
- 21 UncleGrey
- 18 Klausen + Partners
- 15 Hjaltelin Stahl
- 10 Magnetix
- 7 DDB Copenhagen
- 7 Revolt
- 7 Spring/Summer
- 6 DesignIt
- 6 Valtech
- 5 Zupa
- 5 Plant
- 5 Kommunikationsbureauet København
- 5 Umwelt
- 5 Stupid Studio
- 5 AdPeople
- 4 Hello Group
- 4 Marvelous
- 4 Think PR
- 4 Thinkhouse
- 3 Advice
- 3 GroupM
- 3 McCann Copenhagen
- 3 Mediabroker
- 3 Molamil
- 2 &Co
- 2 Ogilvy
- 2 In2media
- 1 Insilico
- 1 Isobar
- 1 Carat
- 1 Uniqa
- 1 Director
- 1 DigitasLBi