3 ud af 4 forbrugere er nu medlem af en kundeklub

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er bekymret og vil igangsætte infomationskampagne.

Plastikkortene fylder stadig mere i pungen og tegnebogen: Antallet af danskere, der er medlem af en kundeklub, er tredoblet på bare fem år. Og blandt medlemmerne er der i snit tre kundeklub-kort i hver pung.

Det viser en undersøgelse fra Megafon, der er foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Tallene glæder givetvis Coop, Club Matas, Ikea Family og H&M, men ikke direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing. Hun siger til Politiken, at hun er bange for, at kundeklubberne skader konkurrencen:

”Vores bekymring er, at kundeforholdet får folk til at lægge hovedet på hylden og glemme at tjekke, om den vare, de kan få i deres medlemsbutik, har den rigtige kvalitet til den rigtige pris. Det skader dem selv, men det skader også konkurrencen på markederne”.

Undersøgelsen viser samtidig, at over halvdelen ikke ved, hvilken fordel, kundekortet giver dem.

I en anden undersøgelse – en kundeloyalitetsundersøgelse fra analysebureauet Wilke – siger mere end hver fjerde kundekortsforbruger, at kortet har gjort dem til mere loyale kunder.

På baggrund af Megafon-undersøgelsen er styrelsen på vej med en informationskampagne, der skal få forbrugerne til at bruge deres medlemskaber bevidst og kritisk, skriver avisen (Politiken Søndag, p. 3 samt Lørdagsliv, p. 4-5).