30 bureauer udgør branchens superliga

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureaubranchen er delt op i fire divisioner. Se hvem der topper bureaubranchens Superliga. Samt hvem der topper 1. division, 2. division og Minor League.

Vi tog fat i det sidste år. Størrelse ser ud til at gøre det på bureaumarkedet.

Indrømmet – det er ikke nødvendigvis de største bureauer, der står bag de fleste priser, og skal man bedømme kvaliteten af arbejdet, så kan man ikke bruge størrelse til det.

Kigger man på de mest vindende bureauer i den årlige bureauanalyse med nøgletal på mere end 257 bureauer, så er det da også kun 2 ud af de 10 mest vindende (Hjaltelin Stahl og NoA), der er at finde blandt de største bureauer.

Men når man opgør den økonomiske udvikling, er der bare ikke noget, der tyder på, at kundernes penge følger de kreative priser. De små og mindre bureauer kan lave glimrende arbejde, men ender formodentlig mere på projekt-niveau, mens de største bureauer står for den kontinuerlige kunderelation – og trækker en voksende del af kundernes penge.

Dette underbygges af en ny opdeling i bureauanalysen. Bureauerne er delt op i fire divisioner på tværs af bureautyper og alene baseret på størrelsen på bruttoavancen:

  • Superliga – over 50 mio. kr. – i alt 30 bureauer
  • 1. division – 20-50 mio. kr. – i alt 44 bureauer
  • 2. division – 10-20 mio. kr. – i alt 61 bureauer
  • Minor League – 0-10 mio. kr. – i alt 122 bureauer

Som man kan se, er Superligaen den klart mindste rent antalsmæssigt og Minor League den klart største.

Men det forholder sig helt anderledes, når man kigger på den samlede bruttoavance. Superligaen repræsenterer over halvdelen af markedet og vokser mere end de andre divisioner:

  • Superliga – 3,0 mia. kr. +9,2 pct.
  • 1. division – 1,26 mia. kr. +6,8 pct.
  • 2. division – 0,86 mia. kr. +5,4 pct.
  • Minor League – 0,72 mia. kr. -0,4 pct.

En af forklaringerne på denne udvikling er formentlig gnaske naturlig. Data og teknologi spiller en stadigt voksende rolle, og det er en udvikling, der ofte nærer en konsolidering.

Superligaens top

Når det gælder den indbyrdes placering i divisionerne, så er det dog ikke størrelsen, der afgør den. I stedet placeres bureauerne efter BBPI-scoren. Det står for Bureaubiz Performance Index, som er en score, der udregnes på basis af tre års udvikling i bruttoavance og overskudsgrad.

Baseret på den så topper det aarhusianske digitale bureau, Novicell, Superligaen. Det er på mange måder et bemærkelsesværdigt resultat, fordi bureauet skiller sig ud i forhold til konkurrenterne med en markant lavere bruttoavance pr. medarbejder og gennemsnitsløn.

Fremgangen på bruttoavance og overskud over de sidste tre år er indiskutabel, men mens gennemsnittet for branchen er en bruttoavance pr. medarbejder på ca. 850.000 kr. og en gennemsnitsløn på ca. 575.000 kr., så er Novicells tilsvarende tal henholdsvis 570.000 kr. og 370.000 kr.

I hvert fald en del af forklaringen på disse tal skal findes i en større brug af studerende.

“Vi har aldrig troet på modellen med at forsøge at hugge medarbejdere fra konkurrenterne. Til gengæld gør vi rigtig meget ud af vores relationer til uddannelsesmiljøerne. Når bare man har rutinerede udviklere til at styre projekterne, så fungerer teams med studerende rigtig godt,” siger adm. dir. Per Kirchner og tilføjer, at det samtidig er bureauets primære rekrutterings-kanal.

Derfor er det heller ikke nok at være en fagligt kompetent senior-kræft hos Novicell.

“De skal kunne styre teams med studerende, og derfor prioriterer vi sociale egenskaber meget højt. Vi lægger vægt på at være en god arbejdsplads med godt styr på vores værdigrundlag, og derfor ser vi mange studerende, som siden bliver ansat hos os,” siger Per Kirchner.

https://www.youtube.com/watch?v=J6xxfolnV4k

Det skal i øvrigt bemærkes, at Novicell i foråret gjorde ens tærk figur i TV2s Adwars med arbejde for Fårup sommerland.

Magnetix har i adskillige år stået som en af bureaubranchens største succeser – 2. pladsen skyldes, at man slækkede en smule på tempoet i 2015, og fokuserede på intern konsolidering med det resultat, at overskuddet faldt lidt.

Superligaen – Top 3 (Parentesen er BBPI-scoren)

  1. Novicell (5,4)
  2. Magnetix (5,3)
  3. Impact (5,1)

1. division

Når det er BBPI-scoren, der afgør den indbyrdes placering, så behøver der ikke være tale om, at et bureau skal kravle op gennem divisionen for at nå en topplacering. Man kan sagtens rykke op fra en division til en anden og stryge direkte ind på en topplacering.

Det er faktisk tilfældet i 1. division, hvor de tre øverste bureauer alle er rykket op fra 2. division.

Think Digital er en bemærkelsesværdig succes-historie. Bureauet er i sin fire-årige levetid blevet femdoblet i bruttoavance og overskuddet er blevet otte-doblet. Den udvikling giver en 1.plads i 1. division.

På anden-pladsen finder man dialog-bureauet Klausen + Partners, der i 2013 havde et mere magert år, men siden har man sat turbo på, og de sidste tre regnskaber viser således markant vækst på både top- og bundlinjen.

1. Division – Top 3
(Parentesen er BBPI-scoren)

  1. Think Digital (6,6)
  2. Klausen + Partners (5,3)
  3. Face Media (5,1)

Også i 2. division ser man en oprykker blandt topplaceringerne. Det gælder det digitale bureau, Loft37, som efter en vækst på 26 pct. rykkede op fra Minor League og direkte ind på en 2. plads.

1. pladsen i 2. division er dog ikke til diskussion. PR-bureauet, Help PR, er en af bureaubranchens absolut bedste til at tjene penge og har været det i adskillige år. Bureauet har en bruttoavance på lige under 20 mio. kr., og kandiderer således til at rykke op i 1. division, hvor man har potentialet til at blande sig i top-striden.

2. division – Top 3
(Parentesen er BBPI-scoren)

  1. Help PR (5,9)
  2. Loft37 (5,3)
  3. Eventually (5,2)

Som man kan se, så er det småt med reklamebureauer i Top 3 i divisionerne. Det nærmeste er Eventually, der er et eventbureau, og denne typer bureauer er placeret blandt reklamebureauerne.

Heller ikke i Minor League finder man reklamebureauer på de øverste placeringer.

Der er dog flere fremstormende bureauer som f.eks. Boye & Spellerberg, Motor Agency, Entry Cph og CP+B Cph. Men det kræver tre årsregnskaber at få en BBPI-score, og derfor er de ikke placeret.

I stedet finder man et design, et digitalt og et PR-bureau på de øverste pladser.

Minor League
(Parentesen er BBPI-scoren)

  1. Kilo Design (7,1)
  2. Untold (6,8)
  3. Epicent (6,6)

Den årlige bureauanalyse fra Bureaubiz rummer nøgletal for mere end 257 bureauer fordelt på 6 typer: Reklame, Digital, PR, Media, Design og Dialog.

Nøgletallene omfatter: Bruttoavance, Bruttoavance pr. medarbejder, Lønandel, Resultat af primær drift, Primær drift pr. medarbejder, Overskudsgrad og Gennemsnitsløn.

Rapporten udkommer i trykt form og koster 1995 kr. ex. moms

Den kan bestilles ved at maile Finn Graversen på finn@bureaubiz.dk