Af Zandra Damsgaard zandra@bureaubiz.dk
Megastjernen Tom Brady og resten af New England Patriots møder Atlanta Falcons i dette års Super Bowl - og sikrer en gigantisk reklameomsætning. Foto: Getty Images

En af verdens største sportsbegivenheder er også en af verdens største reklamebegivenheder, og annoncører investerer i nærheden af 100 millioner kroner for den ultimative Super Bowl-reklame.

Når New England Patriots og Atlanta Falcons på søndag tørner sammen i Houston, Texas, i den 51. udgave af Super Bowl, vil et stykke over 100 millioner seere alene i USA sidde klar ved skærmene. Og endnu flere vil blænde op for det store pauseshow i den amerikanske fodboldfinale, hvor reklamerne er en attraktion i sig selv.

Selv om VM-finalen i god gammeldags europæisk fodbold slår Super Bowl med længder, når man ser på antallet af tv-seere verden over, er den årlige finale i amerikansk fodbold i en liga for sig målt på kolde kontanter.

For 30 sekunder i reklamespotlyset skal en annoncør angivelig hive 5 mio. dollars., altså næsten 35 mio. kr. op af lommen, og ifølge Adage er der siden den første Super Bowl i 1967 da også brugt 4,9 mia. dollars – mere end 34 milliarder danske kroner – på reklamer.

I USA er der hvert år et temmelig stort ’hype’ omkring årets Super Bowl-reklamer, og alene de forudgående spekulationer om, hvad der mon er i vente fra de store annoncører, er misundelsesværdig omtale for de mindre velbeslåede.

For lidt penge på kistebunden skal man altså have for at lege med.

Anheuser-Busch, som står bag blandt andet Budweiser, har efter sigende lagt beslag på i alt tre minutters reklametid svarende til omtrentlig 30 mio. dollars (knap 209 mio. kr.). Måske får de samlerabat, men i det store og hele betyder det nok ikke alverden:

Ifølge Adweek har alene produktionen af den filmiske Budweiser-reklame ’Born the hard way’ stået Anheuser-Busch i op imod 3 mio. dollars, og den et minut lange reklamefilm om grundlæggeren Adolphus Busch kan i sidste ende koste selskabet omkring 15 mio. dollars, altså et stykke over 100 millioner danske kroner. Hertil kommer reklamer for varemærkerne Bud Light og Busch.

Blandt de talrige øvrige Super Bowl-annoncører er Mercedes-Benz, Audi, Intel, Nintendo og T-Mobile og Snickers. Amerikanske internetmedier opdaterer løbende porteføljen af årets Super Bowl-reklamer – se blandt andre Superbowl-commercials.org, Adweek og Adage.

Fox har tv-rettighederne til Super Bowl, som vises i 170 lande og kan følges live på internettet på syv sprog. Pepsi er for femte gang hovedsponsor for pauseshowet, hvor Lady Gaga underholder, i øvrigt for anden gang.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club