Hun er blot 35 år og et relativt ubeskrevet blad i den danske marketingverden. Men lige nu sidder Camilla Dahl Hansen med formentlig en af de tungeste marketingopgaver i dansk erhvervsliv.
Som chef for corporate branding i Danske Banks Group Communications sidder hun med opgaven at styre og udvikle marketing omkring de store forandringer, der er varslet med lanceringen af en ny strategiplan.
Det er en central rolle på et brand, der spiller en markant rolle i den danske marketingverden, men som også har været i betydelig modvind siden finanskrisen brød ud.
Så det er et job, der kræver, at man har selvtilliden i orden. Og det har Camilla Dahl Hansen.
“Jo, jeg mener, at jeg er god til at bevare overblikket, holde fokus og ikke mindst tage et skridt ad gangen. Men for at have selvtilliden i orden er det vigtigt, at du har chefer, som bakker op,” siger Camilla Dahl Hansen og fortsætter:
“Her er jeg privilegeret i, at min nærmeste chef, Eva Hald, er god til at sparre med mig, lytte og give manøvrerum, og at hendes chef, Eivind Kolding, stoler på projektet og bakker det helt og holdent op. Han har selv slået fast, at det er en rejse, vi er på, og det gælder selvfølgelig også brandingen.”
Der stod ellers ikke markedsføring og branding på Camilla Dahl Hansen, da hun fik en master i strategi, organisation og management på CBS.
I mesterlære hos McKinsey
Som færdiguddannet kom hun til McKinsey.
“Det er et sted, hvor du som ung og nyuddannet kommer til at arbejde hårdt og længe. Men du får også indblik i mange virksomheder og problemstillinger på strategisk niveau, så det bliver en form for mesterlære,” siger Camilla Dahl Hansen og fortsætter:
“I min tid hos McKinsey fandt jeg ud af at det, der virkelig interesserer mig, er, hvordan forandringsprocesser opleves hos omverdenen, og hvordan målrettet arbejde med at kommunikere kan være med til at påvirke opfattelsen af virksomheden.”
Turen gik derefter til reklamebureauet Integral, før hun i 2007 kom til Danske Bank, hvor hun fik ansvaret for koncernens internationale brands.
“På mange måder kunne jeg godt lide at arbejde på bureau, hvor man får dybt kendskab til mange forskellige virksomheder, og hvor man skal varetage en aktiv udfordrerrolle i forhold til dem. Men i forhold til forandringsprocesser, så stopper indflydelsen på et tidspunkt, og jeg brænder for at være med hele vejen,” siger Camilla Dahl Hansen.
Netop den nævnte rolle er noget, hun holder fast i, når hun skal beskrive sit virke.
“På mange måder skal vi i Group Communications varetage en udfordrerrolle i forhold til den øvrige organisation. Vi har defineret et meget ambitiøst slogan, som stiller store krav til, at vi som bank leverer på produkter og handlinger generelt. Når det skal omsættes til kommunikation, så bliver det en syretest på, om de ting, vi skal ud med, er stærke nok, og det bliver vores opgave at holde fast i bordkanten for at undgå, at kommunikationen bliver overfladisk og ligegyldig,” siger Camilla Dahl Hansen og fortsætter:
“På den måde er det et drømmejob for mig. Jeg er med helt inde i strategi-arbejdet tæt på den øverste ledelse samtidig med, at jeg har ansvaret for at formidle initiativerne og omsætte det til værdi for brandet.”
Intern udfordrerrolle
Camilla Dahl Hansen understreger samtidig, at selv om hun ser sig selv spille en intern udfordrerrolle, så tror hun ikke på, at en stor virksomhed kan klare sig uden eksterne bureaurelationer.
“Vi bliver hurtigt alt for blå, hvis ikke vi har nogen udefra til at udfordre os. Desuden er det også vigtigt, at de kreative færdes i deres eget miljø og bliver udfordret dér,” siger Camilla Dahl Hansen.
Selv om hun på den ene side kan virke både ambitiøs og målrettet og desuden har en alder, hvor der kan vente mange muligheder, så er hun ikke en type, der har lagt karriereplaner.
“I min karriere styrer jeg efter nogle klare grundværdier. Jeg har ambitioner om konstant at udvikle mig og blive udfordret, fagligt og personlig – og for mig bliver det bl.a. gennem mit ledelsesansvar. Men jeg har ikke nogen fast opfattelse af, præcist hvor det fører hen. Jeg tænker min karriere på samme måde, som jeg tænker mit nuværende job – nemlig at tage et skridt ad gangen,” siger Camilla Dahl Hansen.
Hun er gift og har en lille pige på 17 måneder samt en bonus-datter på snart 8 år fra sin mand. Så det kniber ikke med at få tiden til at gå.
“Heldigvis har jeg en vidunderlig og nem pige, der sover som en drøm,” siger Camilla Dahl Hansen.
Men midt i en så travl hverdag og med ansvaret for en så stor og tung opgave – kan hun så ikke i en stille stund blive ramt af tvivl og uro?
“Selvfølgelig kan jeg ind imellem godt stille mig selv spørgsmålet, om jeg træffer de rette beslutninger og har overvejet alle perspektiver. Men jeg er god til at fokusere på at gøre det bedste, jeg kan, og bevare troen på grundelementerne i mit arbejde. Og så giver mine chefers opbakning også det nødvendige rygstød,” siger Camilla Dahl Hansen.