38 pct. vil skære i deres budgetter. Direktør maner til besindighed

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Otto B. Christiansen har spurgt sine medlemmer i Dansk Annoncørforening om deres budgetter. Han tolker resultatet mindre dramatisk end mange andre.

“Rolig nu”. Nogenlunde sådan kan man tolke reaktionen hos Dansk Annoncørforenings adm. dir., Otto B. Christiansen, oven på en konjunkturmåling blandt hans egne medlemmer.

38 pct. af annoncørerne vil skære i deres budgetter til næste år, 19 pct. vil øge. Blandt de største annoncører er der 45 pct., der vil skære og lidt færre, der vil øge.

I Børsen i dag bliver det til en overskrift om, at “Annoncørerne vil skære dramatisk i budgetterne”, og en række kommentarer tolker resultatet negativt.

Men altså ikke Otto B. Christiansen. Mens krisen dominerer medierne, og der kommer løbende rapporter om nedskæringer, maner han til besindighed.

“Når man tager den seneste måneds mediedækning i betragtning, synes jeg egentlig ikke, tallene er særligt dramatiske. Der er jo rent faktisk kun ca. en tredjedel, der vil skære, mens resten vil øge eller fastholde. Vi skulle have været over halvdelen, der ville skære, før jeg ville se det som mere dramatisk.

Jeg tror, at forbrugerne på et tidspunkt vil opdage, at de jo ikke nødvendigvis har ret meget mindre til forbrug. Jeg har f.eks. et flexlån, og det ligger ikke til en særligt voldsom stigning. Der er ingen tvivl om, at der er brancher der vil blive ramt, fordi forbrugerne vil være tilbageholdende med investeringer. Men dansk økonomi er jo sund, og en stigning i arbejdsløsheden vil ikke udgøre et større problem. Så når røgen lægger sig, vil der være masser af områder, hvor forbruget vil rette sig, og så tror jeg, at nogle af de budgetnedskæringer, der lægges op til i øjeblikket vil blive revurderet.

Man kan sige, at samfundsøkonomien bevæger sig ned i et lavere tempo i forhold til den overophedning, der har været i et par år”, siger Otto B. Christiansen.