Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Turbulens i toppen: &Co fik kun et år på imagetronen &Co fik kun et enkelt år på toppen af MyImage-analysen. I år blev det til en 3. plads, mens Partners må ned på en 4. plads. Kunde & Co blev ny på toppen, mens et nyt bureau blander sig i topstriden.

Indtil for få år siden virkede Wibroe, Duckert & Partners urørlige på toppen i den årlige MyImage analyse blandt reklamebureauer, som Bureaubiz og MyResearch står bag.

Sidste år lykkedes det dog &Co at skubbe Partners væk fra 1. pladsen., men tiderne er foranderlige og det blev kun til et enkelt år i front for bureauet.

Ny på imagetronen er et særdeles velkendt bureau, der i mange år har ligget højt: Kunde & Co har vekslet sidste års 2. plads til en 1. plads.

Desuden sker der en række bevægelser i den nye analyse – fire bureauer er hoppet højt og helt ind i Top 10 – og samlet kan det tyde på, at feltet er mere åbent, end det har været i mange år. Der ikke er nogen bureauer, der lige nu skiller sig markant ud.

Imaget sammensættes af en række faktorer fra kendskab, lysten til at invitere et givent bureau til en pitch samt en række kvalitative udsagn. Med 384 besvarelser fra marketingansvarlige er analysen større end nogensinde og formentlig den største i Danmark blandt marketingansvarlige.

Det er fjerde gang, den gennemføres, og i de første to år var Partners meget stærke på 1. pladsen, og derved fulgte bureauet linjen fra, da Berlingske Nyhedsmagasin sidst gennemførte den slags analyser.

Ud over at der for andet år i træk skiftes ud på 1. pladsen, sker der i år et bemærkelsesværdigt skifte på 2. pladsen. Et helt nyt bureau blander sig i topstriden.

&Co er blevet skubbet ned på 3. pladsen, mens Mensch har taget et ordentligt spring – bureauet er gået fra en 18. plads til en 2. plads. Selvom bureauet er stiftet af markante og kendte reklamepersoner, så er det ikke mere end tre år gammelt, og derfor er det et markant hop.

Partners, der sidste år ikke bare måtte forlade 1. pladsen men røg helt ned på en 3. plads, må i år endnu et nøk ned.

Hjaltelin, Stahl & Co tog et lille nøk op fra en 6. til en 5. plads, hvor bureauet erstatter Saatchi & Saatchi, der må notere en større nedtur idet bureauet er røget helt ud af Top 10 til en 12. plads.

Med dette resultat er nr. 1 og 2 på imagetronen nu bureauer, der begge er kendetegnet ved at tage deres egen medicin og markedsføre sig intensivt. Og have gjort det på hver deres måde:

Kunde & Co med et stærkt fokus i annoncer på cases og resultater for bureauets kunder.

Mensch med de velkendte teksttunge annoncer, hvor man kommenterer på tidens tand.

For Kunde & Co kommer 1. pladsen oven på et par vanskelige år. Bureauet blev pænt ramt af finanskrisen, der kappede en tredjedel af bruttoavancen. Det er dog fortsat blandt landets største reklamebureauer, og selvom bureauet i reklamebranchen trækker en vis modspil – bl.a. fordi Jesper Kunde i alle årene har gjort meget for at positionere sig hårdt op mod den resterende branche – så har han mere end de fleste evnet at få toppen af dansk erhvervsliv i tale. Noget som de fleste andre i branchen givet misunder ham. Og noget som naturligt har placeret bureauet højt i imagemålinger gennem en længere årrække.

1. pladsen er dog ikke helt uden tidsler. Ligesom flere af de andre bureauer i toppen, så har Kunde & Co tabt på brand styrke – d.v.s. kendskab og hvor mange, der vil invitere til pitch.

Til gengæld har Kunde & Co i modsætning til &Co og Partners vundet frem på brand position – d.v.s. bedømmelsen på ni kvalitative udsagn.

Mensch er som nævnt ikke det eneste bureau, der er hoppet højt i årets analyse. Faktisk hoppede Brandhouse mest med ialt 24 pladser til nr. 11.

Udover Mensch hoppede tre andre bureauer både højt – og helt ind i Top 10. Envision hoppede 16 pladser til nr. 10, Wunderman hoppede 11 pladser til nr. 9 og Ogilvy & Mather hoppede 14 plader til nr. 7.

Blandt de store fald kan nævnes 727 Communications (fra nr. 19 til nr. 33), Republica (fra nr. 12 til nr. 28) og Uncle Grey (fra nr. 13 til nr. 26)

Sidstnævnte er ellers et bureau, der ofte gør væsen af sig i kreative konkurrencer – men har også været gennem en del turbulens med fusionen mellem Uncle og Grey København og et udbrud af medarbejdere, der har stiftet Ocean Agency og taget SuperBrugsen, Änglamark og Audi med sig.

Top 10 – samlet

(sidste års placering i parentes)

  1. Kunde & Co (2)
  2. Mensch (18)
  3. &Co (1)
  4. Wibroe, Duckert & Partners (3)
  5. Hjaltelin, Stahl & Co (6)
  6. Recommended (4)
  7. Ogilvy & Mather (21)
  8. Bates Y&R (11)
  9. Wunderman (20)
  10. Envision (26)

Top 10 – brand styrke

(kendskab og lyst til at invitere til pitch)

  1. Mensch
  2. Kunde & Co
  3. &Co
  4. Wibroe, Duckert & Partners
  5. Hjaltelin, Stahl & Co
  6. Ogilvy & Mather
  7. Bates Y&R
  8. Saatchi & Saatchi
  9. BBDO
  10. Recommended

Top 10 brand position

(bedømmelse af bureauet på ni kvalitative udsagn)

  1. Recommended
  2. Kunde & Co
  3. Magnetix
  4. Brandhouse
  5. Wibroe,Duckert & Partners
  6. Envision
  7. Wunderman
  8. Hjaltelin, Stahl & Co
  9. Mensch
  10. &Co

Top 3 på kvalitative udsagn

Kreativt stærke

  1. Robert/Boisen & Likeminded
  2. Wibroe, Duckert & Partners
  3. &Co

Strategisk stærke

  1. Kunde & Co
  2. &Co
  3. Mensch

Gode til at integrere kommunikationskanaler

  1. Recommended
  2. Magnetix
  3. AdPeople

Gode til at samarbejde med andre bureautyper

  1. Lowefriends
  2. Republica
  3. Recommended

Adskiller sig markant fra andre reklamebureauer

  1. Mensch
  2. We Love People
  3. Wibroe, Duckert & Partners

Gode til at tænke digitale løsninger ind i kampagnerne

  1. Magnetix
  2. Wunderman
  3. Responsive

Gode til at skabe resultater

  1. Recommended
  2. Klausen + Partners
  3. Manipulation

Gode til forbrugerindsigt

  1. Envision
  2. Brandhouse
  3. Nørgård Mikkelsen

Har god forståelse for kundernes forretning

  1. Wunderman
  2. Brandhouse
  3. Recommended

Om analysen: MyImage gennemføres af MyResearch. Undersøgelsen er gennemført online via mail. 384 marketingansvarlige har gennemført, hvilket giver en svarprocent på 26. De 384 marketingansvarlige repræsenterer et samlet markedsføringsbudget på 14,4 mia. kr.

Bureauerne bedømmes på kendskab, om man vil invitere det til en pitch samt momentum – d.v.s. dem der vil invitere til pitch korrigeret for egne kunder.

Desuden svares på blandt dem med mindst nogen kendskab til bureauet om hvorvidt de mener, at ni kvalitative udsagn passer på bureauet.

Analysen kan købes hos MyResearch, John Pedersen, jp@myresearch.dk

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club