Det går helt galt i Volvos opfølger på Epic Split

Peter Engholm
25@mail.dk

Man har hørt ”det kan en fireårig gøre bedre” om kunst, men aldrig om kunsten at styre en 18 ton truck. Og ny livetest viser, hvor galt dét går. Se filmen her.

Volvo Trucks har bl.a. sat en hamster til at styre lastvognen og fået Jean Claude Van Damme til at gå i spagat mellem to bakkende trucks. Specielt den sidste har trukket enorm opmærksomhed, og kom f.eks. forleden på Gunn Reports liste over de 20 bedste film indtil nu i dette århundrede.

Nu er man klar med en ny film i live-test serien – og udfordringen er bestemt ikke blevet mindre i forhold til de to første film i den første serie som gjorde det godt. Faktisk går det umiddelbart ret galt når fireårige Sophie Brown – ”et uforudsigeligt barn,” som pressematerialet så ufølsomt kalder hende – skal radiostyre en Volvo FMX på 18 ton.

Det ligner den hårdeste udfordring nogensinde. Men lastbilen holder til alle de genvordigheder, Sophie Brown udsætter den for – i sikker afstand og via en fjernbetjening får hun kørt lastvognen gennem en murstensmur og op ad en stejl, blød bakke, hvor den ruller 360 grader rundt hele vejen ned.

Men lastbilen holder til det hele.

Det er nok engang Forsman & Bodenfors, der har bistået Volvo Trucks. Produktionsselskabet er det godt et år gamle dansk-svenske New Land. Selskabet har også produceret en række film for Volvo personbiler, hvor Forsman & Bodenfors også er bureau. Volvo Trucks og Volvo har ikke samme ejere, men skiltes for 15 år siden.

Credit List

  • Senior Account Director: Olle Victorin, Forsman & Bodenfors
  • Account Director: Cilla Pegelow
  • Account Manager: Anneli Kjellander, Britta Malmberg
  • Art Director: Sophia Lindholm, Kim Cramer, Anders Eklind
  • Copywriter: Björn Engström
  • Writer: Douglas Reid
  • Designer: Jerry Wass
  • Planner: Tobias Nordström
  • Agency Producer, Film: Alexander Blidner
  • Agency Producer, Digital: Peter Gaudiano
  • Production company: NEW LAND
  • Producer: Sophie Tamm Christensen
  • Executive Producer: Erik Torell
  • Postproduction: SWISS
  • Stills Photographer: Robin Aron Olsson
  • Media agency: BeOn
  • Director: Megaforce, Charles Brisgand & Leo Berne
  • Music: Cobrastyle, Teddybears
  • Editor: Nicolas Larrouquere
  • Sound: Kouz Production

Filmens helte:

  • Automatic Traction Control – automatisk firhjulstræk, der aktiveres, når der er behov for det. Resultatet er bedre trækkraft, mindre slitage og lavere brændstofforbrug.
  • Robust fronthjørne – kofangere i 3 millimeter tyk højkvalitetsstål som en udvidelse af chassiset.
  • Bundpladen – beskytter lastvognen mod løse genstande, f.eks. ved kørsel i områder med grus eller sten. Den 3 millimeter tykke bundplade i stål er bygget til at modstå et tryk på mindst 5 ton.
  • Volvo FMX har en frihøjde på 30 cm, hvilket betyder, at vigtige dele som f.eks. affjedringen og bremseskiverne ikke risikerer at blive beskadigede, når der køres i vanskeligt terræn.
  • Sikkerhedskonstruktion – designet af førerhuset med den unikke førerhuskonstruktion beskytter chaufføren mod kvæstelser, blandt andet hvis lastvognen vælter om på siden.
  • Vandtæt – Volvo FMX er bygget til at klare de mest krævende forhold, blandt andet vand. Alle følsomme dele er placeret og forseglet, så snavs og vand holdes ud.