For få uger siden blev Zupa skilt fra Recommended, og det fejrer bureauet nu med at annoncere en ny kunde.
Zupa har vundet en bureaukonkurrence om den store fagforening FOA. Bureauet var oppe mod Bysted, We Love People og Advice, der hidtil har haft et samarbejde med FOA.
“Men vi har brugt flere forskellige bureauer, og derfor har jeg arbejdet med at få samling på vores relationer,” siger Pia Harbo, der kom til FOA som marketingansvarlig i sommeren 2013. Hun karakteriserer konkurrencen som omfattende.
“De fire bureauer blev briefet grundigt med henblik på at levere et strategisk oplæg på, hvordan vi bedst kan placere os i markedet. Der var ingen kreative oplæg i konkurrencen,” siger Pia Harbo og tilføjer:
“Det var et stærkt felt af bureauer, der deltog i vores pitch, men valget faldt på Zupa, da de udviste rigtig god indsigt i FOA´s forretningsområde, herunder hvilke muligheder, der ligger for FOA´s brand i fremtiden.”
FOA består af 42 lokale afdelinger og 191.000 medlemmer, hvor størstedelen er ansatte i kommuner og regioner og en mindre del er privat ansatte. FOA kæmper for, at der skal være mindre ulighed i samfundet, og FOA kæmper i det hele taget for alle dem, der er med til at sikre den danske velfærd. Og dét er opgaver, der både kræver til- og fravalg – og nytænkning i det hele taget.
“Zupa skal i høj grad kunne skære ind til benet og få en traditionel fagforeningsvirkelighed til at swinge med krøllede ideer, og vi forventer os rigtig meget af deres digitale kompetencer,” siger Jens-Jørgen Krogh, Informationschef i FOA.
Men samtidig er der også konkurrence om medlemmerne, og derfor er der også et kommercielt aspekt i markedsføringen.
“Lige nu arbejder vi på at få vores brandplatform på plads, så vi har et fundament at bygge på. Men Zupa har allerede løst flere opgaver for os, og vi er kun blevet bekræftet i deres både strategiske og kreative evner i forhold til at omsætte komplekse fagforeningsbudskaber til fængende budskaber i øjenhøjde med modtagerne,” siger Pia Harbo.
Zupa er mest kendt som et bureau med et digitalt udgangspunkt, og det digitale spiller da også en betydelig rolle.
“Vi laver forskellige kampagner, men vi har ikke et stort mediebudget. Til gengæld har vi adskillige egne kanaler, så opgaven er i høj grad at få skabt noget kommunikation, der først og fremmest kan fungere i earned og owned media,” siger Pia Harbo.
Hos Zupa er man selvsagt glade for den nye kunde.
“Opgaverne foran os er svære, og præcis derfor glæder vi os endnu mere til at løse dem i samarbejde med FOA,” siger CEO og partner, Lars Tversted.