Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Kunde & Co er strategisk partner på Føtex, og nu vil Bilka have en konkurrence om en ny kommunikationsplatform.

Dansk Supermarked valgte for et par år siden at samle Føtex og Bilka hos Envision. Som full-service. Men siden har der været en del udskiftninger på ledelsesgangen hos kæderne – bl.a. flere nye marketingchefer, og nu viser der sig så nogle sprækker i relationen.

Aktuelt er Bilka gået i gang med en konkurrence om en ny kommunikationsplatform, og samtidig har Føtex i det seneste år brugt Kunde & Co som strategisk partner.

Udmeldingen fra Bilka her til morgen var, at man har inviteret fire bureauer til at byde på en ny kommunikationsplatform. Det viser sig dog, at konkurrencen ikke får deltagelse af fire bureaeur.

De fire var Envision, Agency Spring (det tidligere Recommended – og Bilka-bureau), 727 og Brandhouse.

Sidstnævnte er bureau for Netto og har valgt ikke at deltage i konkurrencen. Det ændrer dog ikke noget.

“Jeg har inviteret fire bureauer for at få et bredt input. Det er jeg sikker på, at jeg vil få – det er ikke et mål i sig selv at have så mange som muligt med. Og de tre bureauer rummer til fulde de kompetencer, vi efterspørger,” siger marketingchef Alice Monberg.

Målet handler om at skærpe Bilkas profil, og det betyder, at man ønsker et bredt indspark, hvor alle kanaler er i spil.

“Hvis vi skal skærpe Bilkas profil, så skal vi selvfølgelig arbejde med alle kanaler, og derfor er alt åbent,” siger Alice Monberg og fastslår samtidig, at der ikke er et bureauskift på vej, hvis det skulle blive en anden end Envision, der kommer med det bedste bud.

“Vi har et samarbejde med Envision, som vi er glade for, og det ændres der ikke på. De deltager på lige fod med de andre, men skulle det blive et andet bureau, der kommer med det bedste bud, så er jeg sikker på, at alle bureauerne er samarbejdsvillige, så vi nok skal få det til at fungere,” siger Alice Monberg.

Det er langt fra første gang, at Envision har stået i en situation, hvor de bliver udfordret på arbejde for Dansk Supermarked.

Bureauet har længe været bureau for Føtex, og her har man adskillige gange søgt at udvikle kommunikationsplatforme med andre bureauer.

Resultatet er dog hver gang endt med, at man er vendt tilbage til Envision. Det har f.eks. adskillige gange givet comeback til Føtex-sangen “Vi gør mere for dig”.

Kunde & Co har været inddraget til en strategisk proces i det seneste års tid – og er formentlig fortsat involveret i kæden. Pressechefen, Mads Hvitved Grant, henviser dog til marketingchef Karin Sommer for at få forklaret, hvordan rollerne er fordelt mellem Kunde & Co og Envision. Det har dog ikke kunnet lade sig gøre at få kontakt med Karin Sommer i dag.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club