4 bureauer vandt en PR-Tiger

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Det var ikke helt de sædvanlige bureauer, der vandt en af de fire PR-Tiger priser i år. I den ene kategori var der ikke bureau på.

Da Public Relations Branchen i samarbejde med Dansk Erhverv i år uddelte PR-Tigeren for femte gang i Børssalen i København foran omkring 200 tilstedeværende, var det ikke de store kendte bureauer – med een undtagelse – der var samarbejdspartner på kampagnerne.

Undtagelsen var Advice, der sammen med Ferdio har hjulpet med kampagnen ‘Skilt med det’ for Vejdirektoratet, som kunne gå hjem med prisen for bedste PR-indsats for en offentlig myndighed.

Begrundelsen fra juryen, der blev præsenteret af rådgiver i sociale medier, Trine-Maria Kristensen, lød:

“Vejdirektoratet har med indsatsen vist, at man ved at tænke humoristisk og måle på effekt og på den adfærd man ønsker, kan få danskerne til at dele deres viden om vejskilte på sociale medier.”

U Agency (tidl. U Communicate) og Billund Lufthavn gjorde det så godt inden for intern/forandringskommunikation, at de løb med PR-tigeren for kampagnen: Gør det – sikkert. Kampagnen betød, at antallet af arbejdsulykker faldt med 38% i lufthavnen.

Fra jurymedlem Jens Otto Kjær Hansen, rektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, lød det:

”Det er en helt jordnær indsats om et helt jordnært, men såre vigtigt problem – udført konsekvent med enkle midler – og med klart dokumenteret, markant outcome. Det er hvad vi belønner U Agency for.”

Kudos Kommunikation hjalp ESSVE med kampagnen ‘Lancering af ESSVE HDS’, så de kunne hjemtage prisen for bedste PR-indsats for privat og/eller offentlig virksomhed.

Juryformand Kim Larsen, head of corporate communications & relations i Danske Bank, sagde:

”God professionel kommunikation behøver ikke nødvendigvis være langhåret i sin strategiske tilgang, pompøs i sin måde at fortælle historien på eller være bygget på store budgetter eller have som mål at ændre verden.”

I den sidste kategori har kunden selv udført PR-indsatsen og det gav en PR-Tiger i kategorien Bedste PR-indsats for organisation. Det er 3F med kampagnen Fair pensionsalder.

Begrundelsen blev givet af jurymedlem og adm. direktør i Dansk Erhverv Jens Klarskov:

”En PR-indsats, der viser, at man med den rette kommunikation og en agil arbejdsproces kan engagere medlemmer samt skabe stemninger og holdninger, der gør, at alle arbejder efter samme mål. På den måde flytter man bjerge – og i det her tilfælde fik 3F flyttet pensions-bjerget.”

Juryen valgte ikke at uddele en pris i Pro Bono-kategorien.

Juryen bestod af

  • Juryformand Kim Larsen, head of corporate communications & relations i Danske Bank
  • Jens Klarskov, adm.direktør i Dansk Erhverv
  • Lene Espersen, direktør i Danske Ark
  • Trine-Maria Kristensen, rådgiver i sociale medier
  • Jens Otto Kjær Hansen, rektor ved Danmarks Medie- og journalisthøjskole
  • Gitte Seeberg, direktør i Autobranchen Danmark