Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

2 sølv, 2 bronze tager de danske bureauer med sig hjem fra Echo Awards. Samtidig fik RelationshusetGekko så mange 4. pladser, at det rakte til en plads som det tredjemest vindende bureau.

Danmark vandt ingen førstepladser i år ved Echo Awards. Men i Echo Awards tæller man også 4. pladser, og når de regnes med kan et dansk bureau prale med en delt 3. plads over flest priser.

I forhold til landets størrelse, så plejer de danske bureauer at tage godt for sig af retterne til Echo Awards, som er en slags VM i direct marketing, og som uddeles ved den årlige DMA konference i USA. I år foregår det i San Diego. Og i år var heller ingen undtagelse, da priserne blev uddelt tirsdag aften lokal tid.

Der har dog været bedre år. 2 sølv- og 2 bronzepriser samt 5 fjerdepladser blev det til. Sølvpriserne gik til Klausen & Partners og RelationshusetGekko, mens bronze gik til OgilvyOne Worldwide og Umwelt.

Samtidig fik Hjaltelin Stahl en fjerdeplads og RelationshusetGekko fik hele fire af dem.

Med samlet fem pladser i finalen, gør det RelationshusetGekko til det bureau, der hev tredje flest priser hjem næst efter OgilvyOne Worldwide, der på globalt plan fik 22 priser, og Proximity, der fik 7. Begge bureauer, der hver især samlet har over 1000 medarbejdere. RelationshusetGekko måtte dog dele 3. pladsen med amerikanske Cosette.

Jan Køhler, partner i RelationsHusetGekko, er med sine 30 medarbejdere naturligvis stolt over at ligge så højt på ranglisten, så dette indlysende spørgsmål, behøver vi ikke at stille.

I stedet kan man lidt spøgefuldt spørge, hvad der skal til for at blive det mest vindende bureau i verden.

”Så skal vi nok være fem gange større end vi er nu. Vi har kun sendt de fem arbejder ind, som kom i finalen. Så hvis vi skulle op på at vinde 22 priser ligesom OgilvyOne, så ville vi blive nødt til at være nogle flere medarbejdere.”

Der var omkring 55 danskere, der hyldede de danske bureauer og deres kunder til pris-uddelingen, hvor Finn Overgaard, der er formand for den internationale jury, var på scenen for at overrække flere af priserne.

Næsten lige så mange svenskere var tilstede, og de kunne glæde sig over, at Saatchi & Saatchi i Stockholm samt Volontaire kunne tage tilbage over Atlanten med en guld hver, mens DDB Stockholm fik sølv. Men da det blev svenskernes tur til at blive kaldt op på scenen for at modtage prisen, var alle guldpriserne blevet uddelt og de måtte gå tomhændet ned igen. Men mon ikke de i det mindste får den eftersendt?

Norge kunne vende hjem med en sølv og to bronze.

Sølv

• Klausen + Partners: MAN Diesel & Turbo Double Impact

• RelationshusetGekko: Falck Cause for Alarm?

Bronze

• OgilvyOne Worldwide: IBM Denmark Moving Bits & Bytes

• Umwelt: PFA Pensionstallet

Echo Leader (4. plads)

• Hjaltelin Stahl: Sportmaster Relaunching Club Sportmaster

• RelationshusetGekko: Danske Spil Clown the Movie goes Casino

• RelationshusetGekko og Hjaltelin Stahl: Tryg Forsikring Tryg Pluss – because there’s only one you

• RelationshusetGekko: Tryg Forsikring Tryghedsprofilen – your safety profile

• RelationshusetGekko: Nykredit Fly Nykredit

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club