Rekordmange danske bureauer i finalen ved web-EM

Peter Engholm
25@mail.dk

The Lovie Awards, den europæiske lillesøster til Webby, er klar med finale-feltet. En god håndfuld danske bureauer er med, og 2 af dem mødes i Branded Content-finalen.

Opdateret.

Anerkendelsen af ’online excellence’ i Europa koncentreres hvert år i The Lovie Awards, når The International Academy of Digital Arts and Sciences har talt.

Lillesøsteren i Webby Awards er ikke så lille endda: Ca. 1500 arbejder fra 30 lande.

Danske bureauer har tradition for at gøre sig gældende i awarden, hvor både juryen og folket uddeler priser.

I første omgang har juryen vurderet og voteret – det har resulteret i en række shortlistede arbejder, hvilket er en stor anerkendelse, men det giver ikke adgang til finalen. For Lovie Awards har også finalister, og de er offentliggjort nu. Om to uger får finalisterne så at vide, hvad de har vundet af hhv. guld, sølv og bronze. Dertil kommer så People’s Choice Awards.

8 danske bureauer har formået at komme i finalen – med i alt 11 placeringer. Det er første gang, at så mange forskellige danske bureauer er i finalen.

&Co

  • Brand Strategy – Momondo
  • Branded Content – Momondo

Molamil

  • Best HLML 5 – for Molamil
  • Best User Interface – app’en for Radio24syv

Spring/Summer

  • Corporate Communications – Danmarks Rederiforening
  • Best Navigation / Structure – Spring/Summer

Another

  • Branded Content – Pandora

UncleGrey – i sammarbejde med Xaxis og Mec fra GroupM

  • Web Services & Applications – Donate your data

Skybrud.dk

  • Best Use of Animation/Motion Graphics – Danish Crown

Stupid Studio

  • Travel/Tourism – M/F Museet for Søfart

Vice Media (Virtue)

  • Best Editing – Noisey x Skullcandy

Det interessante er, at 2 af bureauerne møder hinanden i Branded Content-finalen – sammen med arbejder fra RG/A, Forsman & Bodenfors og Havas.”

”I forhold til debatten om dansk kreativitet og dens kvalitet, er det er imponerende, at 2 ud af 5 finalister i denne finale er fra Danmark. Det er altså et klassefelt,” siger Morten Hershøj, CEO i Another. 

De to andre danske bureauer har begge deres egne sites i finalen. Pelle Martin, stifter og kreativ dir. i Spring/Summer, siger om egne sites: 

”Nogle vil sige den letteste ting i verden at lave, andre vil sige, at det er det sværeste. Vi synes, vores site giver et godt indtryk af hvem vi er, og vi er meget stolte af at det kan blive finalist og shortlistet i disse kategorier. Denne løsning er lavet 100% inhouse.”

Hos Molamil siger Designer og Creative Director, Joakim Norman

“Som dommer ved både Webby og Lovie oplever jeg et utroligt højt niveau blandt det arbejde, som indsendes. Vi er meget ydmyge og stolte over at være kommet gennem nåleøjet. Det kræver udholdenhed og masser af hårdt arbejde at være med på bedste niveau.”

Han suppleres af CEO Jorge Hernandez:

“The Lovies er en af de prisuddelinger, hvor vi allerhelst vil klare det godt. At have vundet guld sidste år og igen i år at modtage finale placeringer fortæller mig at vi er på rette vej. Det giver virkelig et kick til hele holdet hos Molamil,”