Der skulle ikke gå mange timer af det uofficielle VM i reklame, Cannes Lions, før sidste års danske høst af shortlisteplaceringer var overgået – og hastigt distanceret.
I alt 7 i 2011 var blevet til 27 i 2012, efter to døgn.
Men løverne udeblev – for en stund. For så, tirsdag aften, at blive langet generøst ud. Og nu er også sidste års antal danske løver overgået: 3 i alt til foreløbig 4.
Mobile Lions blev en positiv dansk oplevelse med hele tre løver:
- Life of George – Lego – Hello Monday (augmented mobile experience)
- Life of George – Lego – Hello Monday (products)
- Coin Hunters – McDonald’s – DDB
Også Media Lions udløste en dansk Cannes-løve:
- Coin Hunting – McDonald’s – OMD
Sidste år fik Hello Monday en sølvløve for Google Demo Slam i Cyber Lions. Partner og kreativ direktør i Hello Monday, Jakob Kahlen, siger:
“Sidste år delte vi løven med et andet bureau, i år er det i højere grad vores egne løver. Så jeg er mindst lige så begejstret for to bronzeløver som for én sølvløve.”
McDonald’s fik også to bronzeløver – de blev, som det fremgår, delt mellem DDB i Mobile og OMD i Media.
Bureaulisten, fordelt på løver og nomineringer – sidstnævnte i parentes:
- 2 (3) Hello Monday
- 1 (2) DDB
- 1 (1) OMD
- (10) UncleGrey
- (4) Robert/Boisen & Like-minded
- (2) Ogilvy
- (1) BBDO
- (1) DialoguePeople/NetPeople
- (1) e-Types
- (1) Halbye Kaag JWT
- (1) Inkognito
Grand Prix-vinderen i Media var i øvrigt Google Voice Search (Manning Gottlieb OMD, London) – og således var tirsdag aften en pænt indbringende dag for den bette søgemaskine, da det også blev til en Grand Prix i Mobile Lions for Hilltop re-imagined for Coca-Cola.
Endelig var der en Grand Prix i Creative Effectiveness Lions til Unilever for Axe ‘Excite’ – kategorien, hvor tidligere vindere vender tilbage og demonstrerer effekten af kreativitet.
Få tweets fra Cannes på #Cannesbiz og kommentèr gerne