4 danske løver i Cannes

Peter Engholm
25@mail.dk

De danske shortlister har på glædelig vis hobet sig op, til 27 i alt. Og tirsdag aften blev nogle af dem vekslet til løver: 4 bronzeløver fordelt på 3 bureauer.

Der skulle ikke gå mange timer af det uofficielle VM i reklame, Cannes Lions, før sidste års danske høst af shortlisteplaceringer var overgået – og hastigt distanceret.

I alt 7 i 2011 var blevet til 27 i 2012, efter to døgn.

Men løverne udeblev – for en stund. For så, tirsdag aften, at blive langet generøst ud. Og nu er også sidste års antal danske løver overgået: 3 i alt til foreløbig 4.

Mobile Lions blev en positiv dansk oplevelse med hele tre løver:

  • Life of George – Lego – Hello Monday (augmented mobile experience)
  • Life of George – Lego – Hello Monday (products)
  • Coin Hunters – McDonald’s – DDB

Også Media Lions udløste en dansk Cannes-løve:

  • Coin Hunting – McDonald’s – OMD

Sidste år fik Hello Monday en sølvløve for Google Demo Slam i Cyber Lions. Partner og kreativ direktør i Hello Monday, Jakob Kahlen, siger:

“Sidste år delte vi løven med et andet bureau, i år er det i højere grad vores egne løver. Så jeg er mindst lige så begejstret for to bronzeløver som for én sølvløve.”

McDonald’s fik også to bronzeløver – de blev, som det fremgår, delt mellem DDB i Mobile og OMD i Media.

Bureaulisten, fordelt på løver og nomineringer – sidstnævnte i parentes:

  • 2 (3) Hello Monday 
  • 1 (2) DDB
  • 1 (1) OMD
  • (10) UncleGrey
  • (4) Robert/Boisen & Like-minded
  • (2) Ogilvy
  • (1) BBDO
  • (1) DialoguePeople/NetPeople
  • (1) e-Types
  • (1) Halbye Kaag JWT
  • (1) Inkognito

Grand Prix-vinderen i Media var i øvrigt Google Voice Search (Manning Gottlieb OMD, London) – og således var tirsdag aften en pænt indbringende dag for den bette søgemaskine, da det også blev til en Grand Prix i Mobile Lions for Hilltop re-imagined for Coca-Cola.

Endelig var der en Grand Prix i Creative Effectiveness Lions til Unilever for Axe ‘Excite’ – kategorien, hvor tidligere vindere vender tilbage og demonstrerer effekten af kreativitet.



Få tweets fra Cannes på #Cannesbiz og kommentèr gerne

Følg Bureaubiz på Twitter