Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Hvordan bruger man mest effektivt de sociale medier i sin markedsføring?

Den engelske marketing analysevirksomhed, Warc, har analyseret sig frem til 4 større globale sociale mediatrends.
De 4 trends er baseret på en analyse af 92 kampagner fra 20 forskellige lande, der havde sendt ind til Warcs konkurrence om ’best social strategy’.

De 4 trends, der er baseret på ’best practice’ er:

Social udvikler sig til en broadcast platform

Der er en stigning i brug af indhold i sociale media kampagner især med brug af video.

79% af kampagnerne brugte indhold i deres sociale media strategy i 2016 sammenlignet med 41% i 2015 og kun 22% i 2014.

Sociale media kampagner bliver i stigende grad brugt som en broadcast kanal idet der blev brugt video som en del af strategien i 73% af kampagnerne.

Samtidig driver emotionelle videoer en stigning i organiske social media-kampagner.

Fra Bottom-up til Top Down

Der er sket en ændring til ‘top-down’ (brand-generated content) fra ‘bottom-up’ (consumer-generated content). Brands investerer i at producere indhold, der kan deles, således var det 93 % af de kampagner, der vandt en pris i ’Best Social Strategy’, der havde Top-down indhold.

Kortsigtede kampagner dominerer – men er ikke de bedste

Selvom kortsigtede kampagner (løbende over mindre end 6 måneder) dominerer på de sociale medier, er de ikke så gode til at levere resultater som langsigtede kampagner.

 Større brug af big data

Flere og flere bureauer bruger data i deres sociale media strategi.

Data blev brugt i 83% af kampagnerne. i flere af vinderkampagnerne, så man en sofistikeret brug af hvordan data blev brugt til at få indsigt i målgruppen og i at ramme dem.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club