4. kvartal lunede hos IPG

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

McCann og Initiative Universals moderselskab, IPG, måtte notere et solidt fald i omsætning og overskud i 2009. Men melder også om forsigtig optimisme.

Det er regnskabs-sæson og de store reklame holding-selskaber er begyndt at aflægge resultater for 2009.

Interpublic Group (IPG) kan fortælle om et år med betydelig nedgang. Når det ikke blev værre skyldes det, at 4. kvartal løftede tallene.

Samlet for hele året omsatte IPG for ca. 33 mia. kr. (6,03 mia. USD) – en nedgang på 13,4 pct. Korrigeret for valuta og diverse salg og opkøb var nedgangen på 10,8 pct.

Overskuddet blev på ca. 1,85 mia. kr. (341 mio. USD) – en nedgang på hele 42,1 pct.

En meget stor del af overskuddet blev hentet i 4. kvartal, hvor koncernen tjente ca. 1,45 mia. kr. (268 mio. USD). Selvom 4. kvartal således gik væsentligt bedre end resten af året, så var det dog stadig dårligere end 4. kvartal 2008. 5,3 pct. ringere på omsætning og 18,9 pct. ringere på overskud.

Topchefen, Michael Roth, siger, at resultatet afspejler “den impact recessionen har haft på omsætningen – men også det stærke omkostningsfokus, som koncernens ledelse har praktiseret”.

Fremadrettet taler han om at situationen har stabiliseret sig, kunderne er begyndt at refokusere på deres brands, og tonen i forretningslivet er forsigtig optimistisk.

Kilde: Brandrepublic