40 kommunale slogans viser svingende standard

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: To bureaumænd er ikke enige om, at alle kommuner skal have et slogan. Men de er enige om, at nogen af dem er vellykkede. Se 40 kommuners slogans her.

Mange kommuner vil gerne brande sig selv og bruger derfor tid og energi på at opfinde et slogan. Det bliver ikke altid lige vellykket eller også er de kommunale slogans så generiske, at det kunne være næsten hvilken som helst by, det dækkede over.

Det er konklusionen på den liste over 40 kommuners slogans (se dem herunder), som Kommunikationen.dk har gjort sig den umage at indsamle. Efterfølgende har man bedt to bureaufolk om at forholde sig til, hvilke slogans der er gode, og hvilke der er så dårlige, at kommunen måske havde været bedre foruden et slogan.

Mens Svante Lindburg, partner og head of brand strategy i Kontrapunkt, ikke synes, at kommuner for enhver pris skal have et slogan, så mener Nikolaj Stagis, direktør i Stagis A/S, at enhver kommune kan finde noget specielt om sig selv, som de kan bruge som et slogan.

Svante Lindburg er af den opfattelse, at hvis et slogan ikke bakkes op af konkrete aktiviteter, så er det bedre at droppe sloganet, for ellers kan det give en negativ opfattelse.

F.eks. mener han, at Brønderslev Kommune måske havde været bedre stillet uden sit slogan, som lyder: ’Det bedste sted at leve nord for Limfjorden.’

”For det første er det så beskedent, at det nærmest er selvudslettende. For det andet kan man altså ikke lade være med at have Brønderslev-sagen i baghovedet, hver gang man hører det navn. Der skurrer det slogan i ørerne. Det er som at sminke et lig. Så hellere bruge pengene på tilsynsmyndigheder, så det ikke sker igen,” siger han til kommunikationen.dk

Nikolaj Stagis er til gengæld sikker på, at enhver kommune kan finde noget, der er særligt ved den enkelte kommune. Det kan være en mentalitet, en beliggenhed, en teknologi eller en type virksomheder.

Og så skal det ifølge Nikolaj Stagis være et slogan, der både sælger kommunen til omverden, motiverer kommunalt ansatte og er til glæde for borgerne.

Flere kommuner har ifølge Nikolaj Stagis slogans, der er meget uklare og som han mener, i bedste fald, blot fortæller, at der er tale om en kommune. Som eksempler nævner han eksempler som Odsherred Kommunes: ‘Tid til livet’ og Ikast Kommunes: ‘I hjertet af Jylland’. 

Kommunikationen.dk har samlet disse 40 kommuners slogans:

  • Assens Kommune – Vilje til vækst
  • Ballerup Kommune – Vi satser på mennesker
  • Billund Kommune – Børnenes hovedstad
  • Brønderslev Kommune – Det bedste sted at leve nord for Limfjorden
  • Fanø Kommune – Kvalitet i livet – hele livet
  • Frederiksberg Kommune – Hovedstadens grønne hjerte
  • Furesø Kommune – Vi skaber løsninger sammen
  • Faaborg-Midtfyn Kommune – Sammen skaber vi det bedste sted at bo
  • Hedensted Kommune – For alle, der vil
  • Herning Kommune – Her er alle muligheder åbne
  • Holstebro Kommune – Dråber af kultur i alt
  • Hørsholm Kommune – Her ser vi dig
  • Ikast-Brande Kommune – I hjertet af Jylland
  • Jammerbugt Kommmune – Landet mellem hav og fjord
  • Kalundborg Kommune – Ud til vandet, midt i landet
  • Kolding Kommune – Vi designer livet
  • Langeland Kommune – Vores ø
  • Lejre Kommune – Den økologiske kommune
  • Lemvig Kommune – Bakker og bølgers land
  • Middelfart Kommune – Den grønne vækstkommune
  • Mors Kommune – Ø-rige oplevelser. Kom til Mors
  • Nordfyn Kommune – Mere Fyn for pengene
  • Nyborg Kommune – Midtpunkt for gode oplevelser
  • Næstved Kommune – Mærk Næstved
  • Odder Kommune – Det er da ret ok
  • Odense Kommune – At lege er at leve
  • Odsherred Kommune – Tid til livet
  • Rebild Kommune – Et sundt liv i en sund kommune
  • Ringkøbing-Skjern Kommune – Naturens rige
  • Ringsted Kommune – Midt i Mulighederne
  • Skive Kommune – Det er rent liv
  • Slagelse Kommune – Mere service, mindre myndighed
  • Struer Kommune- Struer – Lydens by
  • Syddjurs Kommune – Vi gør det – sammen
  • Sønderborg Kommune – Viden og kreativitet
  • Thisted Kommune – Danmarks førende klimakommune
  • Varde Kommune – Vi i naturen
  • Vejle Kommune – Vejle med vilje
  • Vesthimmerlands Kommune – lyst til at gøre en forskel
  • Viborg Kommune – Glæd dig

Kommunikationen.dk