Rambukken ”fremhæver, hædrer og sætter pris på de bureauer og virksomheder, der sætter en høj standard inden for måden, de anvender medier på i deres markedsstrategi”. Og der bliver fremhævet som aldrig før.
Arrangøren, Dansk Markedsføring, fik 170 indsendte arbejder til jury-vurdering – det var godt en håndfuld fra at være rekord. Til gengæld er rekorden slået, når det gælder nomineringer.
For årets Rambuk-shortliste er med sine 65 nominerede arbejder den længste i prisuddelingens historie, der begyndte i 2005.
OMD topper, som så mange gange før, bureaulisten. Denne gang ret eftertrykkeligt, for de 13 shortlister er flere end, hvad de to nærmeste forfølgere har fået til sammen. Nord DDB har fået 6 shortlister, det samme har OMD’s kreative søster, Drum CPH.
OMD og Drum CPH er bureauerne bag det mest nominerede arbejde med Rambukken 2002; ”Aldrig glemt” – sikkerhedskampagnen for DSB, der også er annoncøren med flest shortlister. Icekiid leverer kampagnesangen, og således vil deltagerne ved awardshowet i Villa Copenhagen den 13. oktober få serveret autotune-sovs mindst seks gange, når de nominerede skal præsenteres.
For dem, der fulgte med i forrige måneds Cannes Lions, er der gensyn med danske løvevindere; Cirkulär fra Ikea, Vikingehjelmen fra Rådet for Sikker Trafik og Chillboards for Coors.
I alt 33 annoncører er shortlistet, det samme er 40 bureauer – altså hvis man tæller alle, der står på bureausiden, med som bureauer. Det omfatter også DBU, Gjensidige, Saxo.com og Royal Unibrew. Inhousebureauet TV 2 Marketing har 5 shortlister for klima-påminderen ‘Københavnerbænken’, der også blev sat op i Aarhus og Odense.
Bureaulisten omfatter også to udenlandske bureauer, DDB Chicago og adam eveDDB, der gør Nord DDB følgeskab på Chillboard-casen.
Rambukken 2022 – shortliste
Kategori
Arbejde, kunde, bureau
Indsigt
- Aldrig Glemt
DSB
Drum CPH og OMD - Cirkulär
Ikea
Dentsu X, Accenture Song og Marketsquare - Det rigtige sted at spare 365
Coop 365discount
Accenture Song og OMD - Gør Danmark Elektrisk
Volkswagen Danmark
Mindjumpers, OMD og DBU - Hands on the wheel settles the deal
Seat Danmark
Ambition - Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for Sikker Trafik
Orchestra og &Co.
1.partsdata
- Forsikringstallet
Gjensidige Forsikring
Gjensidige - Gør Danmark Elektrisk
Volkswagen Danmark
Mindjumpers, OMD og DBU - Hands on the wheel settles the deal
Seat Danmark
Ambition - Marel
Marel
Merkle - Når cookies smuldrer
Søstrene Grene
Impact Extend
Mediastrategi
- Aldrig Glemt
DSB
Drum CPH og OMD - How Elgiganten challenged status quo in the major domestic appliances category
Elgiganten
Carat - Homestyle x Gourmetkok
McDonald’s Danmark
OMD og Nord DDB - Modig børnemenu med grønne resultater
Sunset Boulevard
Step og Orchestra
Marketing Automation
- Fra lead til loyal kunde
Søstrene Grene
Impact Extend - Marel
Marel
Merkle - Paradigm, Specsavers styrker optikken på marketing automation
Specsavers
MediaCom - Personalisering af indhold på tværs af kanaler
Jysk Fynske Medier
Step
Bæredygtighed
- Chillboards
Molson Coors
Nord DDB, DDB Chicago og adam eveDDB - Elreturs batterikampagne
Elretur
Marketsquare og UM Futureproof - Fra Black Friday til Green Friday
Ikea
Dentsu X, Accenture Song og Marketsquare - Københavnerbænken
TV 2
TV 2 Marketing - Saxo: Giv nyt liv til brugte bøger med tre klik
Saxo.com
Saxo.com
Branded Content
- Against The Ice
Netflix
Orbit Red - Aldrig Glemt
DSB
Drum CPH og OMD - Branded hva’ for noget?
Fazer
Publicis - Pølsevognen For Evigt!
Danish Crown/Steff Houlberg
Dentsu X og Accenture Song - Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for Sikker Trafik
Orchestra og &Co. - The Lidl Collection
Lidl Danmark
PHD
Content Activation
- Against the Ice
Netflix
Orbit Red - Aldrig Glemt
DSB
Drum CPH og OMD - Københavnerbænken
TV 2
TV 2 Marketing - Made by Denmark
Hummel
Envision - Med Holdet i Ret og Vrang
Carlsberg
Initiative, Yellow Umwelt og Thinkhouse - The Lidl Collection
Lidl Danmark
PHD
Kampagne
- Against The Ice
Netflix
Orbit Red - Aldrig Glemt
DSB
Drum CPH og OMD - Cirkulär
Ikea
Dentsu X, Accenture Song og Marketsquare - Københavnerbænken
TV 2
TV 2 Marketing - Med Holdet i Ret og Vrang
Carlsberg
Initiative, Yellow Umwelt og Thinkhouse
Experimental
- Against The Ice
Netflix
Orbit Red - Branded hva’ for noget?
Fazer
Publicis - Chillboards
Molson Coors
Nord DDB, DDB Chicago og adam eveDDB - Københavnerbænken
TV 2
TV 2 Marketing - Bandaid Donations
UNICEF Danmark
Advice
Not For Profit
- Festen, vi helst ikke vil holde
Lederne & DI
Pong - Mikkel Er Død
Rådet For Sikker Trafik
Splay One - Hjelm har alle dage været en god idé
Rådet for Sikker Trafik
Orchestra og &Co.
Effekt – mediebudget under 1 million
- Aldrig Glemt
DSB
Drum CPH og OMD - Da Krifa blev talk of town og vendte nedgang til fremgang
Krifa
A Gen Z company - Skal du være Helt belæst?
Politiken
Butter Agency - Tena bryder tabuet
Tena
Publicis og Storybook - Verdens Største Virtuelle Ølsmagning
Royal Unibrew
Royal Unibrew - Visit The Road
Volkswagen
Twenty, OMD og Help PR
Effekt – mediebudget over 1 million
- Bag Underværker
Arla Foods
Carat - Made by Denmark
Hummel
Envision - Baristakaffe til hvad den burde koste
McDonald’s Danmark
OMD og Nord DDB - Homestyle x Gourmetkok
McDonald’s Danmark
OMD og Nord DDB - How we sold thousands of Kia EV6s in 6 months
Kia Danmark
s360
Kreativ Outdoor
- Against The Ice
Netflix
Orbit Red - Chillboards
Molson Coors
Nord DDB, DDB Chicago og adam eveDDB - Københavnerbænken
TV 2
TV 2 Marketing - Livet er dyrt – gå i Netto
Netto
Brandhouse/Subsero - OOH Tour
Polestar
Dentsu X
Rambukken 2022 – shortlistede bureauer (danske)
- 13 OMD
- 6 Drum CPH
- 6 Nord DDB
- 5 Accenture Song
- 5 Dentsu X
- 5 Orbit Red
- 5 TV 2 Marketing
- 4 Marketsquare
- 4 Orchestra
- 3 &Co.
- 3 Publicis
- 2 Ambition
- 2 Carat
- 2 DBU
- 2 Envision
- 2 Impact Extend
- 2 Initiative
- 2 Merkle
- 2 Mindjumpers
- 2 PHD
- 2 Step
- 2 Thinkhouse
- 2 Yellow Umwelt
- 1 A Gen Z Company
- 1 Advice
- 1 Brandhouse/Subsero
- 1 Butter Agency
- 1 Gjensidige
- 1 Help PR
- 1 MediaCom
- 1 Pong
- 1 Royal Unibrew
- 1 s360
- 1 Saxo.com
- 1 Splay One
- 1 Storybook
- 1 Twenty
- 1 UM Futureproof