Af Victoria Dahl Understrup, Redaktionsassistent på Bureaubiz
Henrik Jensen er ude med en ny bog, hvor han argumenterer for, at "TV sgu da stadig virker!" Foto: GettyImages

TV-reklamen er bestemt ikke død, pointerer Henrik Jensen i sin nye bog “TV virker sgu da stadig”. Han mener, at TV stadig er det bedste medie på brandingsiden, men at virksomheder alligevel undervurderer betydningen af TV-reklamen. Han giver fem argumenter for, hvorfor TV-branding stadig lever i bedste velgående.

Henrik Jensen udgav fredag d. 8 november sin nye bog ”TV virker sgu da stadig! Et opgør med digitale myter”. 


“TV virker sgu da stadig! Et opgør med digitale myter” af Henrik Jensen.

Her har han samlet mere end 50 forskellige studier og analyser, der peger på, at afkastet af investeringerne i medier og markedsføring er faldet i den digitale æra. Årsagen er ifølge ham, at digitale medier har medført for meget taktisk markedsføring, fordi virksomheder har undervurderet betydningen af branding og TV-reklamernes styrke.

 


Henrik Jensen, administrerende direktør fra Brandse & Co. 

Bureaubiz har spurgt Henrik Jensen om fem argumenter for, at TV sgu da stadig virker. Som Henrik selv skriver, er det fem argumenter, der er “til glæde og gavn for de virksomheder (og deres bureauer), som gerne vil have input til, hvordan de outperformer deres konkurrenter”:

 1. TV er det bedste medie til at drive brand building  

“I bogen fremhæver jeg 60/40-reglen, der stammer fra englænderne Les Binet og Peter Field, der har analyseret 996 casestudies, som over en 30-årig periode er indsendt til den engelske IPA Effectiveness Award. De præsenterede deres resultater i rapporten “The Long and Short of it”, som blev lanceret i 2013.”

“Her introducerede de 60/40-reglen. Du skal bruge 60 % af budgettet på long term brand building og 40 % af budgettet på short term-salgsaktivering. Binet og Field konkluderer, at TV er det bedste medie til at drive brand building.”

 2. TV er bedst til at drive salg på kort og lang sigt

“Seks studier med mere end 7.500 økonometriske salgsmodelleringer fra USA, England, Danmark, Tyskland og Australien peger alle på, at TV er den mediegruppe, som er bedst til at generere salg på både kort og lang sigt. Og der er ikke noget, som tyder på en faldende effekt. Tværtimod!”

 3. TV får dine digitale medier til at virke bedre

“Inden for psykologiens verden findes der et begreb, som hedder halo-effekt. Som individer har vi en tendens til at lade et alment indtryk eller en enkelt egenskab påvirke og bestemme vores samlede bedømmelse.” 

“Studier fra England, USA og Canada peger på samspillet mellem TV og digitale medier som halo-effekter. De tre studier peger på at 1/6 af effekten i medier som paid search, online-display, affiliate og sociale medier skyldes TV. For TV driver digital trafik. I stedet for at tage livet af massemedier som TV ser det ud til, at den digitale udvikling får dem til at virke endnu bedre.”

 4. Med TV på planen går det sjældent galt

“I gamle dage havde de mest effektive medieplaner mindst et par medier på programmet. I dag viser studier, at 4-7 mediegrupper på planen er lig med den højeste effekt.” 

“Et studie af 1.954 kampagner viste, at kampagner med TV på planen har størst sandsynlighed for at få succes. 70 % af TV-kampagnerne var succesfulde på kort sigt. På langt sigt var det tilsvarende tal 86 %. Det var det højeste for alle mediegrupper på både kort og lang sigt.”

 5. Folk ser stadig masser af TV – bare på nye måder

“TV-mediet har siden 2010 været i internetæraen. Streamingteknologien er driveren. Det betyder, at TV og internet smelter sammen. Og TV bliver integreret i internetøkosystemet. Det betyder også at flow-TV er på vej ud.” 

“Studier viser dog, at der aldrig er blevet set så meget TV-indhold. Det sker bare på nye måder. Og studier viser, at det (stadig) er skærmstørrelsen og det engagerende indhold, som driver effekten af reklameeksponeringerne.”


2010 versus 2020. Også tal fra emarketer viser, at TV-mediet måske ikke er helt dødt

Det var Henriks fem argumenter for, at “TV sgu da stadig virker!”. TV er bedst til brand building; TV driver salg på kort og lang sigt; TV får dine digitale medier til at virke bedre; TV går sjældent galt, og TV er noget, folk stadig ser.

 

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. 

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Regnskabsrapporten og/eller Konkurrenceanalysen digitalt 
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
Køb nu

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev