Af Peter Engholm, journalist

Digitalbureauerne vokser, og der søges folk. Mange folk. Alene de ledige stillinger hos Wunderman, Merkle, Novicell, Impact og AKQA svarer til staben i et Top10-bureau.

Hvad holder dig vågen om natten? Altså som bureauleder i forhold til bureauets drift.

”At vi ikke kan tiltrække og ansætte de bedste talenter”.

Sådan svarede fire ud af fem digitalbureauledere i den seneste Bureaudirektør trendanalyse i den årlige BureauTrends-rapport fra MyResearch og Bureaubiz.

To ud af tre digitalbureauledere har svært ved at finde medarbejdere med de rette kompetencer, viste analysen – og hver 10. har det endog ”meget svært”.

Et kig på antallet af ledige stillinger i landets fem største digitalbureauer gør næppe noget godt for nattesøvnen:

Wunderman, Merkle, Novicell, AKQA og Impact søger i skrivende stund op mod 125 medarbejdere.

Antal ledige stillinger

  • 34 Novicell
  • 29 Merkle
  • 22 Wunderman
  • 20+ AKQA
  • 18 Impact

Kilde: Opslåede stillinger i Danmark på det enkelte bureaus site pr. 17. januar. Antallet er i de fleste tilfælde blevet bekræftet eller justeret af bureauet.

Hvis disse stillinger blev besat og sat samme sted, så ville det være blandt de 10 største digitalbureauer herhjemme. I snit søger bureauerne medarbejdere svarende til noget nær et mellemstort bureau i Danmark.

Et sjældent debatteret aspekt
AKQA søger ”over 20 medarbejdere”, og det er ikke hverdagskost:

”Det er ikke ofte, at vi har så mange ledige stillinger på én gang. Vi havde det i forsommeren 2018, i september sidste år og nu igen,” siger Steffen Blauenfeldt Otkjær, der er adm. direktør i AKQA, og tilføjer:

”At vi mangler folk gør, at vi siger nej til mange opgaver – ikke kun hos eksisterende kunder, men også til mange nye kunder. Selv om vi ofte siger nej, rammer det stadigvæk en del i den eksisterende organisation. Der er simpelthen mindre slack – altså mindre tid til at reflektere, at spørge en kollega m.m. Noget, man måske går lidt forbi i kommunikationen om dette problem.”

”Vi mangler altid folk”
Blandt reklamebureauer holder rekrutteringen hver fjerde leder vågen om natten, jf. de fire ud af fem digitalbureau-ledere. Ca. 30 pct. af reklamebureau-lederne har nemt eller meget nemt ved at finde medarbejdere med de rette kompetencer. Kun tre pct. af digitalbureaulederne har det nemt i den retning. Nul pct. har det meget nemt.

Hos Novicell placerer adm. direktør, Per Kirchner, bureauet et sted midt i mellem det søvnløse og det nemme:

”De 34 stillinger skal tages med et gran salt. Det er ikke sådan, at vi lige nu har 34 tomme stole på bureauet, der venter på at blive besat. Vi mangler altid folk, og vi lever af at kunne tiltrække de rette kompetencer – og ansætter dem, når de er der.”

Arbejdspladsen som en aktiv faktor
Digitalbureauer er år for år, i en årrække, vokset pænt mere end markedet generelt og er i dag den klart største bureautype herhjemme. Og det er et privilegie at være en del af, understreger Per Kirchner:

”Markedet udvider sig hurtigere, end vi kan følge med. Men når det er sagt, så fuldtidsansatte vi sidste år i Danmark 75 personer. Vi insisterer på at være en god arbejdsplads, og vi kan se, at mange af dem, der søger, kender nogen, der arbejder hos os. Derudover tiltrækker vi en del udlændinge, som har de efterspurgte ressourcer.”

Også Steffen Blauenfeldt Otkjær understreger den eksisterende arbejdsplads som en aktiv faktor:

”For at lykkes med at få nye kollegaer bruger vi både eksterne headhuntere, interne rekrutteringsfolk og vores netværk. Derudover gør vi alt, hvad vi kan, for at skabe et miljø, hvor man har lyst til at være. Både for at kunne tiltrække og så sandelig også for at kunne fastholde og udvikle eksisterende medarbejdere.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club