Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om dansk designbureau , der går deres egne veje og har succes med det. Om B&O’s topchef, der blæser til intern kulturkamp. Samt om Caroline Wozniacki, der skal have sin egen produktserie.

Seidenfaden Design følger ikke strømmen ved blot at designe, men de er også game changere og producerer selv, det de designer.

Troels Seidenfaden og Jonas Sverdrup-Jensen, der står i spidsen for Seidenfaden Design kalder sig selv for game changere. De fortæller, at de fik Netto til at sælge egne brands, fordi de mente, at Netto-produkterne, selvom de var billigere, skulle kunne måle sig med etablerede produkter på markedet.

Af daværende Netto-direktør, Mads Krage, fik de lov at prøve med design af et vinglas til alle de Netto-kunder som købte deres vin i Netto. Med 100.000 solgte vinglas på en uge, var samarbejdet beseglet.

Seidenfaden har nu designet 120 forskellige produkter til Nettos mandagsmarked. Den første designlinje var WUF – We Love You, men de har efterhånden designet alt fra tekstilserier, badeværelsesserier, krydderiserier over gadgets til dørmåtter, postkasser og lamper.

Men ikke nok med det. Seidenfaden går også en anden vej end de etablerede design-virksomheder. De går ind og står for produktionen for at nedbringe kundernes risiko ved at indgå samarbejde med designbureauet.

Den første kunde, som de producerede for, var Weber grill. Og de har nu designet og produceret omkring 40 forskellige tilbehør til Weber Grill.

Både Danish Design Association og Dansk Supermarked anerkender, at Seidenfaden Design har formået at være game changere og dermed fundet deres helt egen model:

“De har formået at være et navn i branchen og så alligevel køre Ikea-stilen med design til folket. Jeg er enig i, at de er anderledes”, siger indkøbschef Susanne Hounsgaard fra Dansk Supermarked, mens Gitte Just fra Danish Design Association, mener at Seidenfaden har fundet ud af, at det er en god forretningsmodel, der passer godt til deres temperament.

Her er Seidenfaden Designs fem bud, hvordan du kan blive game changer:

  1. Sæt din virksomhed op, så den altid er forandringsparat. Det eneste, vi med sikkerhed ved, er, at alting ændrer sig.
  2. Tag chancen, hvis mavefornemmelsen er god – din hjerne er større, end du tror.
  3. Giv det etbalerede fingeren og gør det på din måde.
  4. Undgå fedstpil – angrib!
  5. Have fun!

(Børsen Executive, p. 6-7)

B&O’s topchef blæser til kulturkamp

Tue Mantoni vil have en radikal kulturforandring i den hæderkronede lydvirksomhed.

Hvis B&O skal have en fremtid, skal medarbejderne holde op med at være så selvfede, er journalistens udlægning af hans kontante udmelding.

Det, der skal ændres, er medarbejdernes opfattelse, af at B&O er en meget stor og markedsledende koncern, der laver så unikke topkvalitetsprodukter, at forbrugerne gerne og i spænding venter til B&O er klar.

For sådan er virkeligheden ikke. Den virkelige virkelighed, er at B&O kommer for sent med f.eks. fladskærms-tv og i Kina kommer produkterne seks måneder efter, at de er lanceret i Europa. Samtidig er B&O produkterne alt for dyre.

Tue Mantoni vil have, at virksomheden skal blive bedre og hurtigere til at reagere. Og så mener han, at der ikke er tid til at sætte spørgsmålstegn ved alt, for så får man ikke gjort noget – eller får i hvert fald ikke reageret tidligt nok:

“Der er rigtig mange positive ting i B&O’s kultur, f.eks. vestjysk stædighed, vedholdenhed og omhu. Men vi er nødt til at blive hurtigere. Situationen er alt for alvorlig til ikke at gøre noget”.

I B&O bliver der lavet for mange rapporter og for få fejl og det skal ændres samtidig med, at medarbejderne hellere skal opfatte sig som en del af en lille virksomhed med entreprenørånd end en stor markedsledende koncern (Børsen, p. 18-19).

Caroline Wozniacki skal udvikle egne produkter og være medejer hos sponsorerne

I stedet for at jagte flere sponsorer, overvejer Caroline Wozniackis rådgivere at udvikle hendes egen serie af produkter:

“Vi har to store visioner. Vi har stor succes med at gøre nogle af vore andre klienter til medejere af de firmaer, som sponsorerer dem. Det giver et langt tættere samarbejde mellem virksomheden og sportsstjernen, og det skal vi også arbejde hen imod med Caroline”.

Sådan siger John Tobias, der er Caroline Wozniackis internationale manager og fortsætter:

“Samtidig skal vi udvikle hendes egne serie af produkter. Netop nu har hun kun sit eget vabelplaster fra Compeed, men vi ser mange muligheder i den retning, og der er ingen grund til at lægge skjul på, at vores forbillede er Maria Sharapova. Hun har sat en høj standard for, hvad man kan opnå uden for banen”.

John Tobias skønner, at Wozniacki indtil nu kun har udnyttet 30 procent af sit potentiale rent marketingmæssigt (Jyllands-Posten, p. 23 og Jyllands-Posten Tempo, p. 8-11).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club