5 marketingkvinder i spil, hvis der kommer kvindekvoter

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Branchefolk i medierne: Berlingskes Nyhedsmagasin har identificeret en række kvinder som mulige bestyrelsesmedlemmer, hvis regeringen indfører kvindekvoter. Læs også om, at FCK skal i gang med nyt strategisk brandingunivers for at dæmme op for tilskuerflugt.

Berlingske Nyhedsmagasin har identificeret knap 100 danske erhvervskvinder, som oplagt kan besætte bestyrelsesposter i danske virksomheder, hvis regeringen beslutter kvindekvoter.

Reklame- og marketingbranchen er repræsenteret med 5 kvinder:

  • Astrid Simonsen Joos, adm.dir. i Creuna
  • Henriette Fenger Ellekrog, viceadm. dir. og koncerndirektør for HR & Kommunikation i SAS
  • Jeanette Fangel Løgstrup, nordisk direktør for Kommunikation, branding og CSR i Codan
  • Karen Nielsen, direktør for Salg og Marketing i KMD
  • Valerie Soulier, vice president Marketing i Radiometer

(Berlingske Nyhedsmagasin, p. 36-39).

Kommunikationsdirektørs netværk

Udover at blive nævnt som bestyrelsesemne, fortæller Henriette Fenger Ellekrog fra SAS også i Berlingske Nyhedsmagasin om sit netværk.

Koncerndirektøren for HR & Kommunikation nævner kun én person i sit netværk inden for salg – og marketingområdet, nemlig Tue Byskov Bøtkjær, der er HR- og kommunikationsdirektør i Foss.

De øvrige i Henriette Fenger Ellekrogs netværk er inden for SAS, i hendes VL gruppe, i det internationale netværk Airline Personnel Directors Council, i Rektoratets Rådgivningspanel på Københavns Universitet samt fra et Advorsory Board under DI (Berlingske Nyhedsmagasin p. 46-47).

FCK skal have flere tilskuere

FCK vil starte en omfattende markedsføringssatsning, der dels skal revitalisere klubben som brand og dels trække fansene tilbage på tribunerne. Tilskuertallet er nemlig faldet med 29 procent til hjemmebanekampe siden 2005.

“Vi skal repositionere os som ‘Byens hold’, der favner hele hovedstaden, og så skal vi have fat i alle dem, som af den ene eller anden grund er holdt op med at komme til hjemmekampene eller aldrig har gjort det. Især familier, børn og singler i 20’erne”, siger FCKs nye kommercielle direktør, Rikke Dræbye Gantzhorn.

Det er Wibroe, Duckert & Partners der skal udvikle et nyt strategisk brandingunivers og en kommerciel aktiveringsplatform og målet er at få det gennemsnitlige tilskuertal op på 25.000 i 2014/15.

Lige nu ligger tilskuertallet på 15.000 mens Brøndby har 13.000 og AGF har 12.500.

Kenneth Cortsen fra University College Nordjylland, der er ekspert i sportsøkonomi og -branding, mener at FCK til en vis grad har sejret sig ihjel:

“I og med, at FCK har været ret overlegen i Superligaen, har der været mindre spænding om kampene, og jeg kan forestiller mig, at det er gået ud over tilskuertallene” (Børsen, 42-43).