Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Efter et enkelt mere magert år er Operate tilbage i fin form. Men også PS Communication, Bro Kommunikation, U Communicate og Kalb gik frem. Det gjorde Discus også - men kun på toppen.

Opdateret: Nøgletallene rummede et forkert tal for U Communicates overskud. Operate, der er blandt Danmarks største PR-bureauer, er tilbage på sporet. Efter en årrække med vækst og solid indtjening, oplevede bureauet i 2013 et tilbageslag – men det blev altså en enlig svale.

2014 bød på vækst og ikke mindst en stærkt forbedret indtjening, der er på niveau med årene forud for 2013.

Men Operate er ikke ene om, at have forbedret sine tal. En helt stribe PR-bureauer har på det seneste aflagt regnskaber med fremgang.

Læser man tallene for Operate, så kan det se ud til at den forbedrede indtjening bl.a. bygger på, at man er vokset med brugen af færre medarbejdere.

Det er dog ikke så meget et spørgsmål om højere effektivitet, siger direktør John Pedersen.

“Vi har skåret ned på vores aktiviteter inden for grafisk design, og det er arbejde, der typisk er lidt billigere end honorar-ydelserne. Desuden har vi ikke i samme omfang deltaget i offentlige udbud, fordi omkostningerne er for store i forhold til udbyttet,” siger John Pedersen og fortsætter:

“Vi ser selv vores regnskab som et resultat af en stabil udvikling. Vores fokus er på at have en stab, der kan levere et stabilt højt fagligt niveau, og det lever vi op til. Om økonomien så går lidt op eller ned i de enkelte år er ikke så afgørende. Men vi skal selvfølgelig have en stærk økonomi for at sikre, at vi kan holde fast i vores kompetencer og være stabile på det faglige niveau.”

Operate har et datterselskab, der arbejder med IT, men selvom det bor sammen med resten af bureauet, så mener John Pedersen ikke, at man skal lægge tallene sammen.

” Det er et selskab, der både står for udvikling og den tekniske implementering af digitale løsninger, og selvom vi er glade for at have dem hos os, og det bestemt giver værdi, så er forskellen til rådgivningsforrretningen for stor til, at det giver mening at lægge dem sammen,” siger John Pedersen.

PS Communication

PS Communication er en del af en nordisk gruppe. Bureauet stod i 2013 bag den store Mærsk-event omkring verdens største container-skib ved Langelinie, og er trådt mere og mere frem i rampelyset. Det har åbenbart givet resultat, for 2014 blev et godt år for bureauet.

“Vi er tilfredse med væksten i alle nøgletal. Vores danske, nordiske og internationale struktur har vist sig konkurrencedygtig på både kreativitet, kvalitet, leverance og pris. Vi er godt rustet til at tage en endnu større del af markedet i både Danmark, Norden og internationalt,” siger Jakob S. Nielsen, der er direktør for bureauet i København.

Han tilføjer, at efter godt 20 år i reklame-branchen har det aldrig været mere interessant og spændende end lige nu. Alt er i spil for både virksomheder og rådgivere. Der er massere af muligheder for de som er i bevægelse.

Bro Kommunikation og de to små PR-bureauer, Kalb og U Communicate opnåede også alle tre fremgang på både top og bund.

Discus Communication

Det kunne Discus Communications ikke. Det blev til vækst på toppen – men ikke på bundlinjen.

Bureauet fortæller, at man primært arbejder med globale brands som f.eks. Sony, Plantronics, Xerox, Osram m.fl. 2014 har været kendetegnet ved, at kunderne over en bred kam efterspørger langt mere integrerede ydelser og kampagner i krydsfeltet mellem content marketing, social media, online leadgenerering samt klassisk marketing og kommunikation.

“Vi har i årets løb investeret i kompetenceudvikling og flere nye ydelser for at styrke bureauaet på længere sigt, idet kunderne ikke mere skelner mellem klassiske bureaudiscipliner men forventer et holistisk syn på deres situation og brand,” siger adm. dir. Niels Christian Jensen.

Nøgletal for Operate

  • Bruttoavance 29,898 mio. kr. +7,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 854.229 kr. +16,9 pct.
  • Lønandel 69,7 (75,8)
  • Resultat af primær drift +6,402 mio. kr. +61,1 pct.

Nøgletal for Operate IT

  • Bruttoavance 4,138 mio. kr. +3,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 827.600 kr. +3,1 pct.
  • Lønandel 63,9 (66,4)
  • Resultat af primær drift +0,507 mio. kr. -3,8 pct.

Nøgletal for PS Communication

  • Bruttoavance 8,2 mio. kr. +22,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 882.979 kr. +11,7 pct.
  • Lønandel 67 (68,7)
  • Resultat af primær drift +1,124 mio. kr. +53,3 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Bro Kommunikation

  • Bruttoavance 7,9 mio. kr. +19,7 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 795.569 kr. +3,1 pct.
  • Lønandel 60,3 (69,8)
  • Resultat af primær drift +1,055 mio. kr. +67,5 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Discus Communication

  • Bruttoavance 5,368 mio. kr. +4,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 740.414 kr. +0,5 pct.
  • Lønandel 72,3 (68,4)
  • Resultat af primær drift +0,361 mio. kr. -38,1 pct.

Nøgletal for U Communicate

  • Bruttoavance 3,4 mio. kr. +17,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 680.000 kr. +17,2 pct.
  • Lønandel 62,4 (76,9)
  • Resultat af primær drift +0,639 mio. kr. +508,6 pct.

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Nøgletal for Kalb

  • Bruttoavance 2,0 mio. kr. +33,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 666.667 kr. +33,3 pct.
  • Lønandel 68 (79,2)
  • Resultat af primær drift +0,262 mio. kr. (-0,078 mio. kr. året før)

    Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club