Reklamebureau topper på shortlisten til digital pris

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Ikke færre end 67 bureauer kæmper om 22 digitale priser på shortlisten for DIA 13. Feltet føres af et reklamebureau på især én kunde, mens to digitale bureauer følger tæt efter – baseret på et bredt felt af kunder.

Opdateret. Godt 240 indsendte arbejder, 18 kategorier og 21 priser.

Det er rammerne for Danish Internet Award 2013 (DIA13), og den store jury har vurderet indsendelserne og fundet frem til en shortliste på i alt 76 arbejder – og hele 67 bureauer. Det høje antal bureauer skyldes ikke, at feltet er spredt, men at flertallet af shortlistede arbejder har flere bureauer kredideret.

Den digitale pris toppes af et reklamebureau, UncleGrey, som høster hele 6 ud 9 nomineringer med The Liberation fra Only. Og således klappes der yderligere på de i forvejen brede skuldre, idet kampagnen ved både Cannes Lions og Eurobest høstede guld.

Ja, ret beset toppes prisen af et mediabureau: Vizeum. Det kom frem, da shortlisten blevet opdateret for 4. gang. Det skete den 18. april. I den forbindelse blev Vizeums shortlister hævet fra 4 til 10.

De mange nomineringer til The Liberation betyder også, at et svensk produktionsselskab – North Kingdom – er højt placeret på shortlisten. Tilsvarende mange nomineringer, seks stk., har også et andet produktionsselskab, Bacon, der høster fire af for PFA Pensionstallet og to for Nokia.

Hello Monday, der fuldstændig dominerer shortlisten ved Creative Circle Award, indtager en andenplads på DIA-listen, delt med Hello Group. Begge Hello-bureauer – nej, de er ikke i familie – har deres syv nomineringer hver spredt ud over et større felt af kunder og kampagner.

Også sidste år indtog Hello Monday en andenplads på den samlede shortliste (uden at få sine 8 shortlister vekslet til nogen priser) – ved dén lejlighed efter OMD, der fik 11 nomineringer. I år bliver det til 5 til OMD.

Bedst placerede mediabureau på årets DIA shortliste er Isobar med 5 nomineringer.

Hele shortlisten kan ses her. Selve awardshowet finder sted i Cirkusbygningen i København den 17. april.

DIA13 – shortlisten inddelt efter antal nomineringer til bureauer

  • 10 Vizeum
  • 9 UncleGrey
  • 7 Hello Group
  • 7 Hello Monday
  • 6 Bacon
  • 6 North Kingdom
  • 5 Carat
  • 5 Isobar
  • 5 OMD

  • 4 Konstellation
  • 4 Relax We Are The Good Guys
  • 4 GoViral
  • 4 Umwelt

  • 3 DDB
  • 3 In2media
  • 3 Mediacom
  • 3 Public
  • 3 RelationshusetGekko
  • 3 IUM 

     
  • 2 Creuna
  • 2 Gobsmack
  • 2 Naked Communications
  • 2 Robert/Boisen & Like-minded
  • 2 Subsero
  • 2 Maersk Line
  • 2 TV 2
  • 2 Bacon de Czar Interactive
  • 2 CPH Cloud Company
  • 2 Bates Y&R
  • 2 Plant
  • 2 Essencius
  • 2 Unfold
  • 2 Marvelous
  • 2 Lego
  • 2 Jangaard, Mark & Ko.
  • 2 Nodes
  • 2 Futura Espsis 1
  • 2 Robert Larsen
  • 2 Radius

  • 1 Atosho
  • 1 DR
  • 1 e-Capacity
  • 1 Halbye Kaag JWT
  • 1 Starcom
  • 1 Starfighters
  • 1 We Love People
  • 1 Mindshare
  • 1 Frankly Web
  • 1 Dyhr.Hagen
  • 1 Huset Markedsføring
  • 1 Forsman & Bodenfors
  • 1 Netpeople
  • 1 Klan Royal
  • 1 InSilico
  • 1 Kubkub
  • 1 Society 46
  • 1 Zupa Recommended
  • 1 Nykredit
  • 1 Designit
  • 1 TBWA
  • 1 Nobody
  • 1 Kay&Ndustry
  • 1 Spoileds Productions
  • 1 &Co
  • 1 Molamil
  • 1 Nörd
  • 1 Wunderman
  • 1 DFDS
  • 1 Kompas Kommunikation
  • 1 Ogilvy
  • 1 Havas
  • 1 Volvo Trucks