53 danske reklamearbejder skal forsvare sidste års flotte EM-resultat

Peter Engholm
25@mail.dk

Eurobest 2009 gav både Grand Prix og guld til danske bureauer og kunder. Det har nu ikke øget interessen, der drives af film, print og outdoor.

Danske arbejder dominerede ikke just deltagerlisten ved sidste års uofficielle EM i reklame, i form af Eurobest, som afholdes af Cannes Lions-organisationen.

Det blev heller ikke til mange nomineringer, men det betød mindre, da vekselkursen var overdådig: 1 Grand Prix (Outdoor, Suzuki, Robert/Boisen), 1 Guld (corporate image, OK, Uncle) samt 2 sølv og 3 bronze.

Kun 2 shortlistede arbejder vandt dengang ikke priser.

Det går fremad på de europæisker reklamemarkeder, i al fald hvis man ser på indsendelserne, der er steget med otte pct. fra 4.020 til 4.339 arbejder.

Men de danske bureauer holder tilsyneladende igen, for her er antallet af indsendelser faldet fra 57 til 53 – det placerer de danske bureauer i midterfeltet af de i alt 37 lande, der har sendt ind til årets Eurobest.

Der er 13 kategorier i Eurobest, der afholdes i Hamburg 6.-8. december, men PR, Mobile, Sales Promotion og Radio har ingen interesse fra dansk side, mens der i hhv. Craft og Media kun er indsendt ét dansk arbejde hver.

Det er således de traditionelle kategorier, der trækker den danske deltagelse: Film, Print og Outdoor – med hhv. 15, 14 og 9 arbejder ud af de i alt 53.