6 bureauer i finalen om Forsvarets uddannelser

Peter Engholm
25@mail.dk

28 bureauer deltog i udbudet om Forsvarets Personeltjeneste og budgettet på 20 mio. kr. årligt. Nu er 6 bureauer tilbage, heriblandt flere af de største. Men ikke “en drømmekonstellation”.

Forsvarets Personeltjeneste har været igennem en større frasorteringsrunde i forbindelse med udbudet om markedsføringen af al militær uddannelse de kommende 2-4 år.

Hele 22 bureauer er blevet sorteret fra, oplyser Personeltjenesten til Bureaubiz, og det efterlader 6 bureauer i anden runde op til afgørelsen, som skulle have fundet sted 1. marts, men som er udsat en måned.

“Det har været yderst spændende, da de tilbud, vi har modtaget, har været på et højt niveau,” siger Henrik Gram Pedersen, major i Forsvarets Personeltjeneste.

I udbudet er der bl.a. blevet lagt vægt på soliditet og bureaustørrelse, fordi Forsvaret ikke ønsker at være afhængig af et bureau, der bliver sårbart, hvis en person lægger sig syg. Og bureaustørrelse præger da også finalefeltet. Her finder man landets to største reklamebureauer – Recommended, der er Forsvarets nuværende bureau, og Kunde & Co. Derudover er DDB også kommet med videre.

Udover de tre nævnte bureauer består listen af &Co samt to konstellationer; RelationshusetGekko/Public og 1508/Bindslev. Sidstnævnte har stået bag Hvidzone.dk, der promoverede 3 faguddannelser – på vegne af 8 ministerier, foreninger og sammenslutninger.

Selv om der blev lagt vægt på bureauets størrelse, så kunne størrelse i sig selv ikke veksles til en adgangsbillet til finalen hos Forsvaret. Heller ikke størrelse mixet med kreativitet. Creuna, der er landets største webbureau – og største bureau i det hele taget, og Uncle gik i sidste måned ud offentligt og markedsførte, at de sammen bød på Forsvarets rekrutteringsbudget. Men dét, som parterne selv karakteriserede som “en drømmekonstellation”, var ikke nok til at komme i 2. runde.