600 millioner investeres i et nyt Matas

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Matas offentliggør nu en ny vækststrategi – et fornyet Matas – som har til hensigt at vende de seneste års stagnerende omsætning og vigende indtjening. Det betyder blandt andet en fordobling af investeringen i kædens butikker og nethandel.

Matas’ CEO, Gregers Wedell-Wedellsborg, lancerer i dag en ny vækststrategi, der skal vende kædens stagnerende udvikling:

“Matas’ aktionærer har nydt godt af en meget solid indtjening. Men vi må konstatere, at konkurrencen i både detail- og nethandlen er blevet hårdere og det vil fortsætte. Derfor skal vi ganske enkelt sælge mere for at tjene det samme. Den udfordring tager vi nu på os – både ved at rebe sejlene, men også ved at udvikle helt nye måder, hvorpå vi kan betjene vore kunder – uanset hvor og hvornår de ønsker at handle hos os,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Man investerer derfor – over de næste fem år – 600 mio. kr. i at forny og omstille Matas, hvilket er det største investeringsprogram i kædens historie.

På net såvel som i butik
Matas sætter hårdt ind med en bevidst offensiv strategi, der både investerer på nettet og i de fysiske butikker:

”Vi går efter at blive først, størst og bedst på nettet inden for vores felt med en lynhurtig levering, Danmarks bredeste udvalg, og masser af gode tilbud,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Han fortsætter:

”Vi tror på den fysiske butik, men butikkens rolle bliver en anden i en fremtid med mere nethandel. Vi vil derfor modernisere vores butikskoncept – og åbne nye butikker. Det skal være mere sanseligt, mere personligt og nemmere at handle i Matas.”

Strategien centrerer dog ikke kun omkring vækst, men har også til hensigt at få et fastere greb om omkostningerne:

”Vi kan ikke spare os til succes, men vi skal være lettere på fødderne. Det betyder blandt andet, at vi skal øge brugen af teknologi for at frigøre mere tid til kunderne og sikre fair priser – ikke mindst til vores 1,5 mio. Club Matas-medlemmer, ” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Målet er at vækste
Topchefens udmeldinger kommer samtidig med selskabets offentliggørelse af årsrapporten for 2017/18. Den viser en omsætning på 3,42 mia. kr. mod 3,46 mia. kr. året før. Overskuddet for det seneste år blev 280 mio. kr. mod 339 mio. kr. året før.

“Tallene taler deres eget tydelige sprog. Vi skal slå ind på en ny kurs og være skarpere for fortsat at levere de resultater, vores ejere forventer. Vi tror på, at vi med vækststrategien over de næste fem år kan øge Matas’ omsætning med 300-500 mio. kr. fra de nuværende 3,4 mia. kr.,” siger Gregers Wedell-Wedellsborg.