7 bureauer delte årets Aurora-priser

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Se årets bedste print-annonce her. Den er skabt af Halbye Kaag JWT og er inden for den offentlige kategori. De øvrige seks kategorier fandt sine vindere blandt lige så mange bureauer.

Op til den 42. uddeling af Aurora-prisen havde arrangøren, Jyllands-Posten, blandet kortene. Det betød farvel til de unge i form af Youngster-kategorien, der sidste år trak næsten halvdelen af de næsten 600 arbejder.

Den rendyrkede voksen-fest bestod af 274 arbejder, og festen blev udvidet, hvad angår platforme, så det uofficielle DM i print også omfatter mobil. I forvejen var online også en del af Aurora.

Således uddeles hovedprisen til den mest kreative annonce/kampagne, der har været indrykket i danske dagblade og magasiner eller på online- og mobilplatforme mellem den 1. oktober 2011 og den 30. september 2012.

”Med Auroraprisen ønsker vi på Jyllands-Posten at påskønne kreativiteten og forretningssansen hos danske annoncører. Det har været fantastisk – selv under disse krisetider – at se kreativiteten blomstre, og feltet var igen i år stærkt,” siger annoncedirektør Morten Kallmayer fra Jyllands-Posten.

Hovedprisen, Årets Auroravinder, gik til Kræftens Bekæmpelse og Halbye Kaag JWT. En enig jury var ikke i tvivl om, at kampagnen mod solariebrug var både kreativ, humoristisk og effektfuld – i form af en pænt runken kavalergang. Den vandt også i kategorien Offentlige kampagner.

”Kampagnen er visuelt markant og gennemført i sin art direction. Ingen lange brødtekster, men en overskrift, der hegner det hele ind. Det er print, der fungerer i stort og i småt. ”Din hud glemmer aldrig” – det gjorde juryen heller ikke,” siger Ulrik Juul, jurymedlem og kreativ direktør hos Zupa Recommended.

De øvrige jurymedlemmer var livsstilsekspert Christine Feldthaus, Mona Juul, Envision, Anders Tranæs, AarhusKontoret, og Thomas Hoffmann, &Co.

I de seks øvrige kategorier udpegede juryen seks forskellige bureauer som vindere: Bates Y&R, BBDO, Mensch, Ogilvy, UncleGrey og AarhusKontoret. Publikumsprisen gik til StarTour og en egenproduceret annonce.

I alt var 14 bureauer på shortlisten med til sammen 28 arbejder, se listen nederst i artiklen.

Vinderne – Aurora 2012

Se alle vinder-annoncerne her

Offentlige kampagner – og overordnet Auroravinder:

  • Annoncør: Kræftens Bekæmpelse
  • Bureau: Halbye Kaag JWT
  • Kreativt ansvarlige: Rasmus Petersen & Lasse Hinke

Kortvarige forbrugsgoder:

  • Annoncør: Fernet Branca
  • Bureau: Ogilvy
  • Kreativt ansvarlige: Morten Kjær, Peter Dubienko, Claus Collstrup

Langvarige forbrugsgoder:

  • Annoncør: Mercedes Benz Danmark
  • Bureau: Bates Y&R
  • Kreativt ansvarlige: Søren Nøhr, Christian Murmann

Business to business:

  • Annoncør: Legoland Hotel & Conference
  • Bureau: Aarhuskontoret
  • Kreativt ansvarlige: Jonas Nørregaard, Rasmus Dunvad, Anders Tranæs, Raymond Skaustein Johannessen og Jan Hougaard

Online-kampagner:

  • Annoncør: Københavns Musikteater
  • Bureau: BBDO
  • Kreativt ansvarlige: Christoffer Flindt Gøtzsche, Tobias Aggergaard og Carsten Schiott

Stillingsannoncer:

  • Annoncør: Deloitte
  • Bureau: Mensch
  • Kreativt ansvarlige: Peter Dinesen og Lars Hancke

Bedste udnyttelse af medie:

  • Annoncør: Dansk Cyklist Forbund
  • Bureau: UncleGrey
  • Kreativt ansvarlige: Kenneth Graupner, Liv Bossen, Stine Spedtsberg, Jesper Hansen, Jimmy Blom, Michael S. Madsen, Thomas Knudsen, Helle Brøgger, Birdeye v. Tim Pedersen, Christian Kurt Rahn, Daniel Nicolajsen, Karsten Kirkegaard og Mads A. Nielsen.

Aurora 2012 – Shortliste – fordelt på bureauer

Se hele shortlisten her.

  • 4 BBDO
  • 4 Mensch
  • 3 Bates Y&R
  • 3 McCann Copenhagen
  • 2 TBWA
  • 2 TV2 Networks Promotion
  • 2 UncleGrey
  • 2 AarhusKontoret
  • 1 &Co
  • 1 Halbye Kaag JWT
  • 1 Grønborg Group
  • 1 Kommunikationsbureauet København
  • 1 Ogilvy
  • 1 Saatchi & Saatchi