Flere danske deltagere – og flere danske vindere. Således lyder resultatet efter, at D&AD har afsluttet sin judging week.
Men hvad danskerne præcist får med hjem – det får de først at vide senere. D&AD uddeler Pencils – Wood, Graphite, Yellow, White eller Black – med Black som den absolut fineste. Hvilken Pencil offentliggøres først d. 21. maj.
Over 22.000 arbejder fra 85 lande har deltaget, og 848 får en Pencil af en eller anden slags. Og da de 848 udvalgte reelt også omfatter det, der i andre priser defineres som nomineringer, er nåleøjet mindre end de fleste andre steder – Cannes incl.
Hello Monday gør sig stærkest bemærket med tre pencils for sit arbejde, The DNA Project for Jonathan Dagan. Det bliver til to pencils i digital design og en i crafts for design.
Det er et arbejde, der også gør sig bemærket i hjemlige priser som DIA og Creative Circle Award.
Uncle Grey har mistet Stylepit, men det kan ikke være på grund af det kreative niveau. Fashion for all kind har allerede gjort sig bemærket i både nationale og internationale priser, og nu kan der skrives to pencils på: Mobile marketing og branding.
Også Brandhouses Interflora-film, Circus Clown har vundet opmærksomhed. Den står til en pencil i Film Advertising Crafts med produktions-selskabet Bacon som bagmand.
Og endelig er der to unge danskere, der var så kreative i deres jobansøgning, at de nu også kan glæde sig til en pencil inden for Direct.
Det gælder The Disguised Portfolio, hvor Casper Christensen og René Schultz efter endt uddannelse på DMJX forklædte deres ansøgning som et eksemplar af det anerkendte branchemagasin Lürzer’s Archive.
Det gjorde de så godt, at en udsendelse til 17 bureaudirektører gav 15 samtaler – og et job hos Umwelt.
Siden er de så flyttet videre til Saatchi & Saatchi.