7-Eleven henter ny marketingchef fra Kvickly

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Det er kun et år siden, kioskkæden valgte nye bureau, og nu er der så kommet en ny marketingchef. Han lægger op til et meget større fokus på online. Og på stiletpigerne.

I slutningen af maj stoppede Camilla Raffnsøe som markedschef i 7-Eleven til fordel for et job som adm. direktør i Neye.

Jesper Østergaad, adm. direktør i 7-Eleven, benyttede Raffnsøes afgang til at dele markedschef-stillingen i to: Indkøb og marketing, og styrke sidstnævntes position:

“Om kort tid har vi 200 butikker i Danmark. Derfor har vi brug for at tildele marketing en mere markant rolle og sikre, at funktionen profileres stærkere i organisationen,” sagde Jesper Østergaard.

Til den rolle har man fundet Bo Velling-Theisen, markedschef i Kvickly. Her har han haft ansvar for en del af koncernens markedsføring, bl.a. online-delen.

Og den nye marketingchef er fuldt bevidst om udfordringerne i sit nye job:

“Vi skal følge vores kunder – og udnytte, at vi som organisation kan agere hurtigt. Og vores kunder bliver stadig mere sunde. Så samtidig med, at vi skal fastholde vores position som verdensmestre i pølser og pizza i weekenden, så skal der mere snert på det sunde. Vi skal være mere for stiletpigerne. Det skal være legalt for dem at gå i 7-Eleven – morgen, frokost eller aften – uden de føler, at de går på kompromis med deres kvalitetskrav,” siger Bo Velling-Theisen.

7-Eleven vil gå mere segmenteret til værks, bl.a. fordi der er indbyrdes stor forskel på butikkerne, der består af Shell-stationer, DSB-kiosker og egentlige 7-Eleven-butikker i bybilledet.

“Et morgenmadstilbud på Kystbanen kunne bestå af en rugbolle og en cafe latte, mens den på Shell-tanken på landevejen mere ligger op til en smurt håndværker og en stor, sort kaffe. Samtidig er indkøbsmønstrene vidt forskellige mellem morgen, frokost og aften,” siger Bo Velling-Theisen.

Sidste sommer sagde 7-Eleven farvel til Kunde & Co og goddag til Robert/Boisen & Like-minded – og goddag er også, hvad Bo Velling-Theisen skal sige til bureauet i dag, hvor han har sit første møde med dem.

Her er dagsordenen ikke fuldstændig lukket:

“Jeg vil bl.a. fortælle om mine holdninger til online. Her kommer det til at eksplodere inden for et halvt år. 7-Eleven har ikke gjort meget væsen af sig på nettet, vi arbejder ikke engang professionelt med Facebook. Og vi skal som sagt følge vores kunder,” siger Bo Velling-Theisen, der med sin markante udmelding ønsker at forpligte både sig selv og organisationen til at have online som særligt fokusområde.

Udmeldingen udfordrer også bureauet, erkender marketingchefen.

“Jeg har endnu ikke mødt et bureau, der mestrer 360 graders kommunikation inden for detail – men med til dén historie hører, at min gamle arbejdsplads, Kvickly, også håndterede tilbudsaviser. Det kommer vi næppe til at se her,” siger Bo Velling-Theisen.