Der er altid nogen, der brøler højere end de andre ved Årets Brøl, Nordjyllands temperaturmåling af virkningsfuld, kreativ og veludført markedsføring.
I år kunne Clienti – med juryens billigelse – tillade sig at brøle højest. Det store bureau vandt flest priser, 7 kategori-sejre i alt, og med et antal shortlister, der ikke blev overgået, blev det ikke så overraskende til titlen som Årets Bureau.
Erhverv Nordjylland havde forlagt 2016-udgaven af awardshowet til Wonderland Spritten – i den gamle spritfabrik i Aalborg – og her kunne Gotcha så råbe næsthøjest. Med gevinst i 6 kategorier.
Det er fjerde gang, at prisen afholdes – men det er Gotcha for ung til at huske, i al fald som bureau. Blot fem måneder gammel, og men de nu 14 medarbejdere er rutinerede nok til at kunne begå sig – også awardmæssigt. En god bid af dem kender turen til scenen fra deres tid på Shrpa – reklamebureauet, som Nordjyske Medier ejede indtil lukningen i sommer.
Samtidig beviste årets Grand Prix-vinder, at man godt kan brøle højt på egen hånd. Den grafiske designer Leo Griffin vandt to kategorier samt aftenens største pris for sin rebrandende emballage-løsning for Ægir bryggeri.
Blandt de næsten 170 indsendte arbejder var de priser til 22 – fordelt på 18 annoncører og 8 bureauer, inkl. en inhouseløsning: Kunsten gjorde sin egen kunst efter og genvandt PR-kategorien – for Kunsten, altså kunstmuseets egenproducerede PR.
Awards tjener – udover at hilse på netværket – bl.a. til at anerkende og inspirere. Og således bød aftenen ikke kun på priser, men også en dybere præsentation af den vel nok mest inspirerende danske award-case p.t. – The DNA Journey – præsenteret af juryformanden selv.
En væsentlig forskel fra københavnske awards er, at nordjyderne – i 22 kategorier – holdt i alt 22 takketaler og i øvrigt virkede oprigtigt glade veda t vinde en pris.
Årets Brøl 2016 – Jury
- Thomas Hoffmann, kreativ direktør, &Co, juryformand
- Troels Nørlem, direktør og indehaver, T for Troels
- Kirsten Poulsen, direktør og indehaver, Firstmove
- Niels Heilberg, Senior Creative, Hjaltelin Stahl
- Anne Glad, forbrugerekspert, Envision, samt livsstilsekspert i “Kender du typen?” på DR
- Rasmus Dunvad, kreativ direktør, Envision
Årets Brøl 2016 – bureauliste
Bureaubiz giver 1 point for en shortliste, 5 point for en pris + 5 point for en Grand Prix.
- 48 Clienti
- 43 Gotcha
- 25 Det Nye Sort
- 18 Leogriffin.dk
- 8 Randorff
- 7 Konxion
- 6 Kunsten
- 6 DiaPhoni
- 3 Dead Voltage Designs
- 2 Weltklasse reklame + pr
- 2 Public Image
- 1 Baghuset Pressefoto
- 1 Kunsten
- 1 Lange PR
- 1 Miracle
Årets Brøl 2016 – vinderliste
Apps
DiaPhoni for Aalborg Kommune
B2B Kampagne
Clienti for Cembrit Holding
B2C Kampagne
Clienti for Energinord
Corporate Identity
Det nye sort for Modsvar
Corporate Website
Det nye sort for Modsvar
Datadrevet Løsning
Konxion for Nilfisk
Digital Kampagne
Gotcha for Nordjyske Kommuner
Emballagedesign
leogriffin.dk for Ægir Bryggeri
Film
Gotcha for Sønderjyske Kommuner
Kampagne- eller Produktwebsite
Clienti for Energinord
Mini Identity
Det nye sort for Aalborg Universitet
Offentlig Kampagne
Gotcha for Nordjyske Kommuner
Outdoor
Randorff for Aalborg Zoo
Clienti for Nordjyske Medier
Public Relations
Kunsten for Kunsten
Radio
Clienti for AaB
Rebrand Identity
leogriffin.dk for Ægir Bryggeri
Reklamefilm
Clienti for Nordjyllands Trafikselskab
Reklamefotografi
Clienti for Himmerlands Elforsyning
Sociale Medier
Gotcha for Vestegnens Trafiksikkerhedsråd
Tryksag
Det nye sort for Bent Hansen
Unikt Designelement
Gotcha for Psykiatrien, Region Nordjylland
Unikt Kampagneelement
Gotcha for Nordjyske Kommuner
Årets Bureau
Clienti
Årets Annoncør
Nordjyske Kommuner
Grand Prix
leogriffin.dk Ægir Bryggeri