8 bureauer i finalen om prisvindende kunde

Peter Engholm
25@mail.dk

Forsvarets Rekruttering har kvalificeret de bureauer, der skal i kamp om budgettet – et budget, der hidtil har kastet både opmærksomhed og awards af sig. Bureaubiz kan sætte navn på bureauerne.

Det er på et positivt afsæt, at Forsvarets Rekruttering er i fuld gang med at finde sit leadbureau til de kommende 2-4 år.

”Vi har haft succes med vores nuværende kommunikation, men nu skal vi efter reglerne i udbud igen,” lød det før sommerferien fra Anders Christian Bech, der er chef for Rekrutteringssektionen i Forsvaret.

Det hidtidige samarbejde har høstet stor opmærksomhed i målgruppen samt priser ved DM-dagen, DIA og True Award – og shortlister ved både Rambukken og Danish App Awards.

Nu har Forsvarets Rekruttering så planmæssigt sagt farvel til et konsortium bestående af RelationshusetGekko og Public, og goddag til en udbudsproces.

I den forbindelse forventede Anders Christian Bech, at op til otte bureauer/konsortier ville blive kvalificeret til at afgive et tilbud – og dette felt er fundet nu.

Så længe, at Forsvarets Rekruttering er midt i processen, vil man ikke – på nogen måde – udtale sig om udbuddet. Derfor må Bureaubiz ty til andre efterretningskanaler, og kan på den baggrund opstille følgende finalefelt:

  • Advance
  • Advice
  • Bocca
  • DDB
  • Kunde & Co
  • Mensch
  • Ogilvy
  • Robert/Boisen og RelationshusetGekko


Blandt de otte finalister ses et af de nuværende bureauer, RelationshusetGekko, der denne gang har fundet sammen med Robert/Boisen, mens et andet nuværende bureau, Public, tilsyneladende ikke er i finalen. Til gengæld ses Bocca i feltet, og her finder man kreativ direktør Hanne Schmidt, som indtil for godt et år siden var på netop Public – også som kreativ direktør. 

Kunde & Co må siges at have pudset geværet og taget sigte – bureauet har i forvejen de seneste to år haft Hjemmeværnet på kundelisten (se filmen herunder).

Igår satte Bureaubiz navne på de bureauer, der deltager i et andet stort udbud; Øresundsbron. Ikke færre end tre går igen i begge udbuds-finaler; Advance, DDB og Ogilvy.

Forsvarets Rekruttering har som sagt udpeget de otte bureauer/konsortier, der er blevet inviteret til at afgive et tilbud – men Bureaubiz erfarer, at et enkelt af disse muligvis ikke har taget imod tilbuddet. Det har dog ikke været muligt at så sat navn på dette bureau.

Forsvarets Rekruttering har et årligt budget på 8-12 mio. kr. Erfaringsmæssigt går ca. halvdelen af pengene til strategisk-kreative ydelser og ca. halvdelen til indrykninger.

Her er Kunde & Cos nye Hjemmeværnsfilm: