Af Peter Engholm 25@mail.dk

6 reklamebureauer, 2 digitale og 1 designbureau skiller sig ud på tværs af discipliner. I alt er 55 bureauer nomineret.

Med 827 indsendte arbejder satte Creative Circle Award rekord i dette årtusind. Og shortlisten følger med: 162 arbejder er nomineret, fordelt på ikke færre end 55 bureauer. Det er mange arbejder, men ikke mange nok – mener en bureaumand, der løfter pegefingeren sidst i artiklen.

Flere bureauer fra sidste års shortliste-top fortsætter den fine stil i år: Hello Monday dominerer nok en gang den digitale disciplin, og Kontrapunkt er fortsat med fremme i design – denne gang overhales bureauet dog af e-Types, der ikke blot topper i design-disciplinen, men også får en shortliste i digital samt en Special Circle-nominering.

Blandt reklamebureauerne er DDB, &Co og Mensch atter i front, mens UncleGrey i år skyder med frem.

Det er værd at hæfte sig ved DDB, der sidst i 2011 hentede den mangedobbelte Cannes-vinder, Simon Higby, ind som kreativ direktør. Han har ikke nået at gøre sig gældende endnu, men bureauet kan tydeligvis – med bl.a. coinoffer fra McDonald’s – også gøre sig award-bemærket uden ham, idet man ikke blot topper reklame-disciplinen, men også er nr. 2 i digital-disciplinen.

Halbye Kaag JWT løb sidste år med titlen som Årets Reklamebureau, takket være Qiuksilver-arbejder og en topplacering i håndværkskategorierne. I år falder bureauet lidt tilbage, men breder sig til gengæld og er således – sammen med &Co, som de eneste bureauer i år – shortlistet i alle tre discipliner; reklame, digital og design. Endda uden Quiksilver-arbejder.

Flere kategorier tiltrækker sig opmærksomhed, men særligt spændende bliver det at følge award-kampen i Film, internet and other screens, der har nogle af det forgangne års mest profilerede arbejder på shortlisten: Den stort anlagte Jagten fra Krak (DDB), den flot producerede og meget omtalte JBS-film It’s hard to improve perfect (UncleGrey), den positivt modtagede anti-pjækkekampagne Godt du kom (Envision) og hit-støvsugeren med den overlegne teknik; Byturen fra Movia (og Bocca). Læg dertil Lorteradio – fra P2 og Advance – og du har en hård dyst.

Bureaubiz oplister forneden alle 55 bureauer, for selv om shortlisten er omfattende, så er det blot 1 ud af 5 arbejder, som bliver lukket ind i det fine selskab. Og af dén flok skal juryen så finde de egentlige vindere.

Det bliver eksklusivt – og måske lige eksklusivt nok, mener bestyrelsesmedlem i Creative Circle, David Asmussen:

“Shortlisten er længere i år, det er juryens beslutning, men det er stadig under 20 pct. af alle arbejder der bliver belønnet med en shortliste – arbejder, der tilsammen afspejler årets niveau. Men men: Der er mange kategorier, og dermed også flere kategorier, hvor der er få indsendte arbejder – og her kommer shortlisten så hurtigt til at ligne vinderlisten,” siger David Asmussen.

Og netop beherskede shortlister kan, ifølge David Asmussen, i længden være en ulempe – ikke kun for bureauerne, men også for Creative Circle.

“De relativt små shortlister vil få bureauerne til at spille sikkert, for med korte shortlister er bureauernes mulighed for at profilere sig selv og deres arbejde mindre. Vi – altså Creative Circle – risikerer dels færre indsendte arbejder, dels færre overraskelser – og shortlisten risikerer at blive en liste over ting, vi allerede kender.”

Creative Circle Award hylder vinderne i de i alt 35 kategorier – samt 1 Special Circle-nominering – ved en prisoverrækkelse og fest fredag den 11. maj.

“Creative Circles formål er at højne den kreative standard inden for reklame, design, web – og det tror vi på kan lade sig gøre ved at belønne og dokumentere fremragende arbejde. Dokumentationen er shortlisten, belønningen er statuetterne,” siger David Asmussen.

Hele listen af arbejder kan ses på Creative Circles hjemmeside.

Creative Circle Award – Toppen af shortlisten


På tværs af discipliner. Bureauer med over fem nomineringer (håndværks-nomineringer i parentes)

  • 13 (3) DDB
  • 12 (5) &Co
  • 9 (4) Mensch
  • 9 UncleGrey
  • 8 Hello Monday
  • 6 Halbye Kaag JWT
  • 6 BBDO
  • 5 + 1 Special Circle  e-Types

Creative Circle Award – Shortlisten


Fordelt på discipliner og bureauer (håndværks-nomeringer i parentes)

Reklame

  • 9 (5) &Co
  • 9 (3) DDB
  • 8 (4) Mensch
  • 8 UncleGrey
  • 5 BBDO
  • 4 Brandhouse
  • 4 Halbye Kaag JWT
  • 3 (1) Ogilvy
  • 3 (1) Saatchi & Saatchi
  • 3 Bates Y&R
  • 3 Envision
  • 2 TBWA
  • 1 (1) Bacon CPH
  • 1 (1) Kommunikationsbureauet København
  • 1 Advance
  • 1 Bocca
  • 1 Radioguru
  • 1 Seligemig
  • 1 TV 2 Networks Promotion
  • 1 AarhusKontoret + Elektrisk
  • (4) Robert/Boisen & Like-minded
  • (3) Spoiled Productions
  • (2) Umwelt
  • (1) Bessermachen Designstudio
  • (1) Lego IHA
  • (1) Reklamebureauet Os
  • (1) Zupa Recommended

Digital

  • 8 Hello Monday
  • 4 DDB
  • 3 DialoguePeople/NetPeople
  • 3 Electric/Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen)
  • 3 Spring / Summer
  • 2 In2media
  • 2 Skybrud
  • 2 &Co
  • 1 B14
  • 1 BBDO
  • 1 DMJX: Kreativ Kommunikation
  • 1 Dwarf
  • 1 e-Types
  • 1 Frankly Web
  • 1 Halbye Kaag JWT
  • 1 I Am Pelle
  • 1 Inkognitocph.com
  • 1 Kagawa/Jansson
  • 1 LBi
  • 1 Mingler
  • 1 Naked Communikations
  • 1 Robert/Boisen & Like-minded
  • 1 UncleGrey

Design

  • 4 (+ Special Circle) e-Types
  • 3 Kontrapunkt
  • 2 Ineo Designlab
  • 2 Muggie Ramadani Design Studio
  • 2 OddFischlein
  • 1 &Co
  • 1 2+1 Idébureau
  • 1 Bocca
  • 1 Designbolaget
  • 1 Envision
  • 1 Form Agenda
  • 1 Halbye Kaag JWT
  • 1 Inkognito.com
  • 1 Liebling
  • 1 Loop Associates
  • 1 Mensch
  • 1 Re-public
  • 1 Scandinavian DesignLab
  • 1 Seligemig

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club