8 danske bureauer i EM-finalen i reklame

Peter Engholm
25@mail.dk

Shortlisterne ved Eurobest gav 9 danske nomineringer. Enkelte gentager præstationen fra Cannes Lions, men der er også nomineringer til arbejder, der er lanceret siden sommer.

Eurobest er Cannes Lions’ lillesøster, idet festivalorganisationen afholder både et uofficielt VM i juni Cannes og et lige så uofficielt EM sidst på året skiftende steder i Europa. I år foregår det i Lissabon netop nu.

Og lillesøster er det, for uden Cannes’ to største indsendelseslande – USA og Brasilien – bliver det en mere intim oplevelse. Eller intim og intim – der er immervæk stadig 4.824 indsendte bidrag, der dyster om hæderen. Og konkurrencen er – med 11 pct. flere indsendte arbejder i forhold til 2010 – blevet mere intens.

Af 52 indsendte danske arbejder fik 9 i dag, tirsdag, et skulderklap af juryerne, da de kom på shortlisten. De 9 arbejder er fordelt på 8 bureauer: Brandhouse (2), Hjaltelin Stahl & Co, Robert/Boisen & Like-minded, Uncle Grey, Bocca, Make®, Allright Agency og &Co.

Film

  • Hjaltelin Stahl & Co og Pegasus Production for IKEA –
  • The-did-you-have-fun-at-the-office-party-test
  • Brandhouse og Moland Film Company for Interflora
  • Mexicans
  • Brandhouse Moland Film Companyfor Interflora
  • White horse
  • Robert/Boisen & Like-minded og Gobsmack for Spies
  • My own family

Outdoor

  • Uncle Grey for Royal Copenhagen
  • Handpainted outdoor

Interactive

  • Bocca for Movia
  • Time to go home?

Design

  • &Co for Friends Film Company
  • Visuel identitet
  • Make® for Kay Bojesen (Rosendahl)
  • Celebrating the child within
  • Allright Agency for Cofoco
  • Brandbook

Hjaltelin Stahl & Co’s “kvalitetstestet af hverdagen” for IKEA viser ingen tegn på træthed. “Onkel Arne” vandt bronze i Film Lions i Cannes, og nu er “Var det en sjov firmafest?” på shortlisten.

Også en anden dansk Cannes-bronzevinder, &CO’s visuelle identitet for Friends Film Company, er med i Lissabon – på shortlisten. Det samme gælder Interflora-kampagnen fra Brandhouse, der fik en shortliste i Cannes – og nu har fået nomineret to film fra serien.

Blandt de nye elever i den danske shortliste-klasse er Boccas viralfilm, Byturen, for Movia – en sag, der på mindre end to måneder havde rundet 5 mio. visninger og – ikke uvæsentligt – fået målgruppen til at slå et smut forbi hjemmesiden, downloade den relevante app … og bruge den.

Onsdag offentliggøres shortlisterne for hhv. Film Craft, Integrated og Printer & Poster Craft – men det er rimeligt sikkert at gøre midtvejs-status allerede nu, for i disse kategorier er der ikke indsendt nogen danske bureauarbejder.