8 kreative udtaget til ungdomslandsholdet

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Vinderne af Young Creative Circle Award er fundet, og endnu engang markerer mediehøjskolen sig stærkt blandt talenterne. De skal nu til Cannes og forsvare sidste års flotte placeringer.

Recommended, Welovepeople og Grey København har på det seneste oprettet deres egen skoler/praktikforløb, og DRRBs nye formand, Envisions Mona Juul, har også understreget uddannelse som en mærkesag – bl.a. at få forbedret dialogen med Mediehøjskolen.

Og det virker ikke som nogen ringe idé, for DMJX formår – i modsætning til sin egen sære forkortelse – at levere overbevisende kommunikation, især når det gælder kreative talenter.

I dag offentliggøres vinderne af Young Creative Circle Award – fire teams inden for hhv. advertising, digital, design og film, og Mediehøjskolens dominans understreges af, at skolen har fingrene i 5 af de 8 vindere.

“Det er afgørende er, at talentet er der – ikke om det er på en skole eller et bureau. Og hvis talenterne er på skolen, så kommer de forhåbentlig også på bureauerne på et tidspunkt. Samtidig er det glædeligt, at YCCA er vokset. Flere har mod på at deltage, og nogle teams har endda deltaget i flere kategorier inden for de 24 timer, der er tilrådig i advertising, digital og design,” siger Janne Østergaard, bestyrelsesmedlem i Creative Circle, juryformand for advertising samt medforfatter til briefen.

I alt deltog 221 teams i YCCA. 157 i advertising (heraf kom 11 på shortlisten), 28 i digital (5 på shortlisten, 23 i design (6 på shortlisten) og 13 i film (4 på shortlisten).

De fire vinder-teams har hver fået et YCCA-diplom. Ikke en pris i guld, sølv eller bronze som de voksne, men dermed ikke sagt, at det er fedtet, for med diplom og ære følger også en adgangsbillet til dette års Cannes Lions, hvor de tilmed skal i konkurrence (undtagen i design, som ikke er en talent-disciplin i Cannes).

Her har dette års danske ungdomslandshold i kreativitet meget at leve op til, for sidste år blev til bronze i Young Lions Print (ved Nicolas Thomsen og Christian Hansen) og både guld i Young Lions Media og en Futurelions (ved Peter Ammentorp og Nicolai Villads Løser Smidt).

Se den samlede vinderkvartet her.

Og de enkelte vindere her. Kunden er fælles for alle, Ægteskab uden Grænser:

YCCA-diplom – Advertising

  • Kongefamilien.
  • Rie Rasmussen, DMJX – Kreativ Kommunikation, og Line Johnson, DMJX – Kreativ Basis.

YCCA-diplom – Film

  • Ingen titel
  • Mia Lykkegaard, Grey København, og Mai Pagh.

YCCA-diplom – Design

YCCA-diplom – Digital

  • Ingen titel
  • Jakob Vorre, Triple-LBi, og Kaspar Monberg, DMJX