884 annoncører har bedømt bureauer

Finn Graversen,
journalist

MyImage Bureau cementerer sin position som Danmarks største analyse blandt CMO’er. Antallet af respondenter er i år det næsthøjeste nogensinde.

Med svar fra 884 annoncører i år cementerer MyImage, som produceres af MyResearch, sin position som landets største analyse blandt marketingdirektører.

Godt nok er det et lille fald i forhold til sidste år, hvor 936 deltog i analysen, men det var et ekstraordinært højt antal, som corona-krisen muligvis har haft en indflydelse på, idet mange arbejdede hjemme.

Reelt er årets antal det næsthøjeste nogensinde, og der har således været tale om en støt stigende kurve siden analysen blev startet i 2009 i et samarbejde mellem MyResearch og Bureaubiz.

“Den høje deltagelse viser en stor opbakning fra annoncørernes side til analysen og understreger dens position som et vigtigt værktøj for bureauerne i forhold til at få viden om, hvordan annoncørerne bedømmer branchen,” siger adm. dir. Mogens Østergaard.

Analysen er delt op i tre dele – en for hver af bureautyperne reklame, digitale og media – og den samlede imagescore fremkommer gennem en kombination af kvalitative og kvantitative parametre.

Resultaterne offentliggøres i første del af januar, og MyResearch er først lige begyndt at kigge på tallene, så der kommer ikke mange antydninger om årets resultater – ud over at “vi forventer både konsolideringer og forandringer i toppen”, som Mogens Østergaard udtrykker det.

Sidste år skete der et tronskifte hos reklamebureauerne, idet Hjaltelin Stahl blev vippet af pinden af &Co.

Hos de digitale bureauer toppede Isobar. Bureauet har toppet i en årrække under navnet Magnetix, og således lykkedes det at gennemføre et succesfuldt navneskift. Men siden har bureauet igen skiftet navn – nu til Merkle – og derfor bliver det interessant at se resultatet af analysen i år. Navneskifter kan være kostbare på kendskabskontoen, og det er en af de parametre, der indgår i den samlede score.

Der er andre navneændringer/justeringer samt nogle nye bureauer med, som det også vil blive spændende at følge.

Hos mediabureauerne fastholdt OMD topplaceringen – og også uændret foran Carat.

I øvrigt har analysen også selv skiftet navn til MyImage Bureau. Det skyldes, at der er kommet en række knopskydninger, hvor MyResearch laver tilsvarende analyser på andre brancher.