10 kategorier ved Rambukken 2020 fik 9 forskellige – meget forskellige – vindere på annncørsiden, fra Danske Bank og Codan over Interflora og Ikea til Sundhedsstyrelsen og Dyrenes Beskyttelse. Ikea var awardshowets eneste dobbelt-vinder; i både Kampagneprisen og Branded Content-prisen.
Blandt de 14 Rambuk-vindende bureauer var 4, der vandt flere gange. Hjaltelin Stahl var eftermiddagens eneste tredobbelte vinder – med to gevinster for IKEA samt mediastrategi-prisen for Krifa (sammen med OMD).
Ingen vindere kom op på scenen, for Dansk Markedsføring afholdt sin award på virtuel vis.
Der manglede lige det sidste – det helt ekstraordinære. Og nej, det er ikke en anmeldelse af det stilfærdige show, men derimod juryens begrundelse for, helt ekstraordinært, ikke at uddele en Grand Prix. Så vi må i år nøjes med det solide og overbevisende.
Rambukken fra Dansk Markedsføring var til at begynde med – for 15 år siden – en pris tiltænkt mediabureauer. De er fortsat stærkt repræsenteret, men af bureaulisten allernederst i denne artikel fremgår det, at Top5 rummer 3 bureauer, der ikke er mediabureauer.
Rambukken 2020 – vinderlisten
Indsigts Prisen
Kampagne: Interflora headless e-commerce
Bureau: Interflora i samarbejde med Hello Great Works
Kunde: Interflora
Content Activation Prisen
Kampagne: Hele Danmark til køreprøve
Bureau: &Co, Hello Great Works, Densou og Radius
Kunde: Codan
Branded Content Prisen
Kampagne: Home of Happiness
Bureau: Vizeum, Hjaltelin Stahl og Verizon
Kunde: Ikea Danmark
Marketing Automation Prisen
Kampagne: Equilibrium
Bureau: IUM
Kunde: Scandlines
Kampagne Prisen
Kampagne: Black Friday (Re)Sale
Bureau: Vizeum og Hjaltelin Stahl
Kunde: Ikea Danmark
NENT Effekt Prisen – Budget under én mio kr.
Kampagne: James & June
Bureau: Eiffel
Kunde: Danske Bank
NENT Effekt Prisen – Budget over én mio. kr.
Kampagne: Fra lotteri til sikker gevinst hver uge
Bureau: Mediacom og Data Intelligence
Kunde: Danske Lotteri Spil
Media Strategi Prisen
Kampagne: Sådan rykker man et brand
Bureau: OMD/Hjaltelin Stahl
Kunde:
Not for Profit Prisen
Kampagne: But Why?
Bureau: Advice & IUM
Kunde: Sundhedsstyrelsen
Experimental Prisen
Kampagne: Lemon the Cat
Bureau: Mindshare
Kunde: Dyrenes Beskyttelse
Rambukken 2020 – bureauliste
Bureaubiz giver 1 point pr. nominering og 5 point pr. kategori-sejr
21 Hjaltelin Stahl
17 IUM
15 Vizeum
14 Hello Great Works
10 Advice
9 OMD
8 Mediacom
8 &Co
7 Verizon
7 Radius
7 Mindshare
7 Densou
6 Carat
6 Eiffel
6 Data Intelligence
4 Wavemaker
4 Nord DDB CPH
3 MediaTrader (GroupM)
2 TV 2
2 m/SIX
2 Envision
2 Drum CPH
1 The barn
1 Publicis Media
1 Politiken
1 PHD
1 Orchestra
1 NoA Consulting
1 N’fellows
1 Must
1 MKTG
1 Mensch
1 MBA
1 Kynetic
1 Heartbeats
1 Granyon
1 Flip Studio
1 Drive
1 Brandheroes
1 Biites
1 Benjamin Creative
1 Bauer Media
1 Adapt