9 annoncører og 14 bureauer vinder årets Rambuk

Peter Engholm,
journalist

Årets bedste arbejder inden for bl.a. indsigt, media-strategi og effekt blev hyldet ved Rambukken. Se vinderne og den samlede bureauliste her.

10 kategorier ved Rambukken 2020 fik 9 forskellige – meget forskellige – vindere på annncørsiden, fra Danske Bank og Codan over Interflora og Ikea til Sundhedsstyrelsen og Dyrenes Beskyttelse. Ikea var awardshowets eneste dobbelt-vinder; i både Kampagneprisen og Branded Content-prisen.

Blandt de 14 Rambuk-vindende bureauer var 4, der vandt flere gange. Hjaltelin Stahl var eftermiddagens eneste tredobbelte vinder – med to gevinster for IKEA samt mediastrategi-prisen for Krifa (sammen med OMD).

Ingen vindere kom op på scenen, for Dansk Markedsføring afholdt sin award på virtuel vis.

Der manglede lige det sidste – det helt ekstraordinære. Og nej, det er ikke en anmeldelse af det stilfærdige show, men derimod juryens begrundelse for, helt ekstraordinært, ikke at uddele en Grand Prix. Så vi må i år nøjes med det solide og overbevisende.

Rambukken fra Dansk Markedsføring var til at begynde med – for 15 år siden – en pris tiltænkt mediabureauer. De er fortsat stærkt repræsenteret, men af bureaulisten allernederst i denne artikel fremgår det, at Top5 rummer 3 bureauer, der ikke er mediabureauer.

Rambukken 2020 – vinderlisten

Indsigts Prisen
Kampagne: Interflora headless e-commerce
Bureau: Interflora i samarbejde med Hello Great Works
Kunde: Interflora

Content Activation Prisen
Kampagne: Hele Danmark til køreprøve
Bureau: &Co, Hello Great Works, Densou og Radius
Kunde: Codan

Branded Content Prisen
Kampagne: Home of Happiness
Bureau: Vizeum, Hjaltelin Stahl og Verizon
Kunde: Ikea Danmark

Marketing Automation Prisen
Kampagne: Equilibrium
Bureau: IUM
Kunde: Scandlines

Kampagne Prisen
Kampagne: Black Friday (Re)Sale
Bureau: Vizeum og Hjaltelin Stahl
Kunde: Ikea Danmark

NENT Effekt Prisen – Budget under én mio kr.
Kampagne: James & June
Bureau: Eiffel
Kunde: Danske Bank

NENT Effekt Prisen – Budget over én mio. kr.
Kampagne: Fra lotteri til sikker gevinst hver uge
Bureau: Mediacom og Data Intelligence
Kunde: Danske Lotteri Spil

Media Strategi Prisen
Kampagne: Sådan rykker man et brand
Bureau: OMD/Hjaltelin Stahl
Kunde: 

Not for Profit Prisen
Kampagne: But Why?
Bureau: Advice & IUM
Kunde: Sundhedsstyrelsen

Experimental Prisen
Kampagne: Lemon the Cat
Bureau: Mindshare
Kunde: Dyrenes Beskyttelse

Rambukken 2020 – bureauliste

Bureaubiz giver 1 point pr. nominering og 5 point pr. kategori-sejr

21  Hjaltelin Stahl
17  IUM
15  Vizeum
14  Hello Great Works
10  Advice
9    OMD
8    Mediacom
8    &Co
7    Verizon
7    Radius
7    Mindshare
7    Densou
6    Carat
6    Eiffel
6    Data Intelligence
4    Wavemaker
4    Nord DDB CPH
3    MediaTrader (GroupM)
2    TV 2
2    m/SIX
2    Envision
2    Drum CPH
1    The barn
1    Publicis Media
1    Politiken
1    PHD
1    Orchestra
1    NoA Consulting
1    N’fellows
1    Must
1    MKTG
1    Mensch
1    MBA
1    Kynetic
1    Heartbeats
1    Granyon
1    Flip Studio
1    Drive
1    Brandheroes
1    Biites
1    Benjamin Creative
1    Bauer Media
1    Adapt