9 bureauer i finalen om årets bedste annoncer

Peter Engholm
25@mail.dk

Hertil kommer 4 bureauer, der er nomineret til Publikumsprisen i Aurora. 22 unge i 11 teams dyster om Aurora Youngsters. Se shortlisterne og bureaulistene her.

Ved årets Aurorapris kan man virkelig tale om en shortliste: 324 indsendte arbejder til årets Auropapris er nu barberet helt ned til 25 nominerede arbejder.

I Jyllands-Postens 43 år gamle pris, der oprindeligt var en hyldest til print, men som nu også rummer online- og mobilmediet, har juryen været på hårdt arbejde. Det var i år op til juryen at fastlægge årets kategorier, men her valgte man at holde prisen kategori-fri – for at sikre det stærkeste felt af finalister – og i stedet kåre en samlet vinder af Auroraprisen samt en sølv- og bronze-vinder foruden vinderne af publikumsprisen og Youngsters-kategorien.

De 324 indsendte arbejder fordelte sig på 124 til Auroraprisen – her blev 14 arbejder shortlistet – og 200 til Aurora Youngsters, hvoraf 11 arbejder kom på shortlisten. Hertil kommer 4 nominerede arbejder til Publikumsprisen.

9 bureauer har arbejder på Auropaprisens shortliste, mens andre 4 bureauer er nomineret til Publikumsprisen.

”I år blev der fundet i alt 14 nominerede, hvoraf tre arbejder med stor enighed i juryen var i en klasse for sig. Det er arbejder, der på hver sin vis er eksempler på klassisk kommunikation, når det er allerbedst. De specifikke begrundelser for vores valg vil vi, for at holde spændingen ved lige, gemme til prisoverrækkelsen den 12. november, hvor vi håber, at så mange som muligt vil være med til at fejre kreativiteten med os,” siger juryformand Anders Tranæs, adm. direktør i AarhusKontoret.

Om de unges bud på, hvordan Scleroseforeningen kan rekruttere og motivere landsindsamlere, siger juryformanden:

Creative minds think alike er en sandhed, som med al tydelighed understreges, når landets dygtigste unge kreative prøver kræfter med casen. Niveauet var højt, men også præget af ensartethed i både indsigt og eksekvering. Og så er alt, som det skal være. For selvfølgelig er den dér … den ene idé, som med afsæt i den helt rigtige indsigt og på elegant vis visualiserer præcis dét, der både kan sikre engagement hos læseren, hæver sig over konkurrenterne, og som naturligvis må belønnes som vinder af Aurora Youngsters 2014.”

De tre priser overrækkes ved et arrangement i Pressen, Politikens Hus i København, onsdag den 12. november.

Auroraprisen 2014 – bureauliste, nominerede

  • 3  &Co
  • 2  DDB Copenhagen
  • 2  Halbye Kaag JWT
  • 2  TBWA
  • 1  Bates Y&R
  • 1  Black Rabbit
  • 1  Montdor
  • 1  SeLigeMig
  • 1  TN Reklame

Auroraprisen 2014 – shortliste (se arbejderne her)

  • Montdor for deres Royal beer kampagne. Kreativt ansvarlige er: Kirill Dmitrichenko, Paul Hertz og Laust Pedersson
  • Black Rabbit for deres annonce for Oddset. Kreativt ansvarlige er: Carsten Schiott, Alexander Binger og Torsten Engsig
  • Halbye Kaag JWT for deres annonce for Mazda. Kreativt ansvarlige er: Rasmus Petersen, Lasse Hinke, Simon Wooller og David Asmussen
  • Halbye Kaag JWT for deres annonce for Hamleys. Kreativt ansvarlige er: Simon Wooller, David Asmussen, Erik Dahlström og Stefan Sahl
  • SeLigeMig for deres annonce for Mads Nørgaard. Kreativt ansvarlige er: Daniel Norit-Bodilsen, Jonas Quist Nielsen og Simon Engstrøm
  • TBWA for deres annonce for BMW. Kreativt ansvarlige er: Mikkel Møller og Tobias Aggergaard
  • TBWA for deres annonce for Alis. Kreativt ansvarlige er: Mikkel Møller, Jeppe Kuld, Tobias Wedel, Michael Andersen og Tobias Aggergaard
  • &Co for deres annonce for Bibob. Kreativt ansvarlige er: Robert Cerkez og Kristian Eilertsen
  • &Co for deres annonce for Bibob. Kreativt ansvarlige er: Robert Cerkez og Kristian Eilertsen
  • & Co for deres annonce for Jack & Jones. Kreativt ansvarlige er: Thomas Hoffmann og Martin Storgaard
  • Bates Y&R for deres annonce for Ejner Hessel. Kreativt ansvarlige er: Christian Murmann og Peter Windfeld
  • DDB Copenhagen for deres annonce for VW. Kreativt ansvarlige er: Claus Walter og Simon Naver
  • DDB Copenhagen for deres annonce for McDonalds. Kreativt ansvarlige er: Clara Prior-Knock og Kasper Dohlmann
  • TN Reklame for deres Lej et lig kampagne. Kreativt ansvarlige er: Lisbet Krøll og Thomas Nørgaard

Publikumsprisen – shortliste

  • Konstellation for deres annonce for Begravelse Danmark. Kreativt ansvarlige er: Thomas Priess, Benjamin Bang og Morten Grubak
  • Haus Copenhagen for deres sundhed.dk kampagne. Kreativt ansvarlige er: Felix A. Børgesen, Thomas Bo Nymann Jensen og Cátia Alves
  • Another for deres annonce for Børnefonden
  • Integral for deres annonce for Ejner Hessel. Kreativt ansvarlig er: Niels Peder Ravn

Aurora Youngsters 2014 – shortliste

  • Alexander Binger fra Black Rabbit
  • Niklas Hultquist og Frederik Voetmann fra Kreativ kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • Johan Büchler fra Nørgård Mikkelsen
  • Kasper Østergaard Jensen, Elisabeth Charlotte Bentzen, Josefine Haugaard og Mia Sommer-Larsen fra reklamelinjen på Københavns erhvervsakademi
  • Mathias Wehlitz fra Ocean Agency
  • Sophie Hotchkiss og Cecilie Öberg fra DDB Copenhagen
  • Nicolai Henriksen, Michael Gad og Majken Gram fra Envision
  • Sune Overby og Marlene Vagn
  • Karl Alexander Veng og Lasse Elgård Vintersbølle fra Hjaltelin Stahl
  • Louise Skafte og Tau Bjørn Rosenberg fra Kreativ kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
  • Katrine Winblad & Lea Flodgaard fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole