Af Peter Engholm, journalist

Shortlisten fra The One Show i New York er en pdf på godt 300 sider. Næsten 4400 arbejder er nomineret. Her er de danske arbejder, der er videre fra 1. runde.

The One Show udstråler umiddelbart global gæstfrihed og udsyn, når shortlisten rummer arbejder fra 52 lande. Men værtsnationen USA napper 40 pct. af nomineringerne. Heldigvis er awarden så stor og shortlisten så lang – 4374 arbejder i alt – at også andre end værten kan komme i betragtning. 

Og noget bliver det da også til for dansk kreativitet. 9 arbejder er shortlistet. Og godt det dobbelte, hvis vi tog Lego med som reklamekøber.

Kampagnen Cirkulär, som Marketsquare, Hjaltelin Stahl, dentsu x og Ikea Danmark står bag, er tredobbelt nomineret.

Hjaltelin Stahl er tillige shortlistet for Earth Definition for Earthday.org.

Bacon X har to shortlister i kategorien Moving Image Craft for DB Cargo. Også ELI, her med tilnavnet Retouchers, har også to shortlister, i hhv. Creative Use of Data og Design for American Queen Voyages.

Robert De Niro og Roger Federer-filmen, No Drama, for Schweiz er nomineret i film, såmænd. Sound design- og musikkollektivet Ballad er krediteret, men også andre danskere gør sig bemærket: Martin Werner har instrueret, Nicolai Monberg har klippet, og Bacon X står for image editing.  

Kampagnen med flest shortlister, 45 i alt, er ”The Lost Class” af Leo Burnett Chicago for Change the Ref. Dimissionstaler til 3.044 tomme stole – til minde om de 3.044 high school seniors, der døde i deres afgangsår af skyderier. Talerne er holdt af førende våbentilhængere.  

Juryen omfatter bl.a. Agnete Ørnsholt, der er Group Design Director hos Walt Disney Company i LA, og Pia Leichter, tidl. We Love People og nu stifter af Kollektiv Studio i København.

Den mødes netop for at identificere årets finalister, der enten vinder guld, sølv eller bronze pencil eller en Merit. Disse vindere offentligøres senere i denne måned.

The One Show 2022 – danske shortlister

Creative effectiveness
Multi-Country or Global – Consumer / Brand

  • Cirkulär
    Hjaltelin Stahl, Marketsquare, Dentsu X, Ikea Danmark
    Ikea

Integrated
Integrated Branding Campaign

  • Cirkulär
    Hjaltelin Stahl, Marketsquare, Dentsu X, Ikea Danmark
    Ikea

Public Relations
Events & Experiential

  • Cirkulär
    Hjaltelin Stahl, Marketsquare, Dentsu X, Ikea Danmark
    Ikea

Interactive, online & mobile
Online-only Video – Single

  • Earth Definition
    Hjaltelin Stahl
    Earthday.org

Film
Online Films & Video – Long Form – Single

  • No Drama
    Wirz Communications, Pumpkin Film, Ballad
    Switzerland Tourism

Moving Image Craft
Direction – single

  • DG Cargo Noah
    Jung von Matt, Czar Film, 2wei Music og Bacon X
    DB Cargo

Moving Image Craft
Cinematography – single

  • DG Cargo Noah
    Jung von Matt, Czar Film, 2wei Music og Bacon X
    DB Cargo

Creative use of data
Data Visualization – Dynamic / Responsive)

  • NautiCode
    MRM, American Queen Voyages, ELI Retouchers
    American Queen Voyages

Design
Promotional – Collateral Items

  • NautiCode
    MRM, American Queen Voyages, ELI Retouchers
    American Queen Voyages

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club